Delårsrapport Q3 2023

• EBIT uppgick till 0,7 (0,7) MSEK
  • EBT uppgick till 0,7 (0,9) MSEK

Tillbaka till lönsam tillväxt

Under tredje kvartalet återvände vi till lönsamhet, kombinerat med stark tillväxt. Vi är tillbaka där vi ska vara. Tredje kvartalet avslutades med en tillväxt i kärnverksamheten (SaaS) på 31%. Med ett positivt rörelseresultat (0,7) och ett positivt kassaflöde (1,6). Andra kvartalet kantades av engångskostnader härledda till listningen av Observit på Nasdaq First North samt omstruktureringskostnader för Observits engelska verksamhet. Dessa tillfälliga negativa effekter är nu bakom oss.

Under innevarande kvartal kommer vi dessutom att inleda leveranser av nästan sextusen mjukvarulicenser från tidigare vunna kontakt, vilket ger oss goda möjligheter att fortsätta vårt positiva momentum.

Vår geografiska expansion har varit ett fokusområde under kvartalet, och vi har nått viktiga milstolpar med en SaaS-tillväxt i Danmark på 33%, Finland med 27% och Norge med 55%). Sammantaget innebär detta en total SaaS-tillväxt på 35% under de första nio månaderna.

Vårt internationella arbete stärks vidare genom framgångsrika pilotprojekt med ledande bussoperatörer i Frankrike och initieringar av nya projekt i Schweiz. Marknadsaktiviteter och närvaro på branschmässor i Frankrike, Storbritannien och USA har ökat vår synlighet och påverkan internationellt.

Vår ambition om expansion i Storbritannien och Frankrike ligger på rätt kurs, med en adresserbar marknad som är cirka 10 gånger större än den svenska marknaden. Med tanke på att en genomsnittlig stadsbuss i Sverige är utrustad med 5-8 säkerhetskameror och en i England med upp till 17, är potentialen för tillväxt och marknadspenetration enorm.

Genom att öka andelen av SaaS i vår inkomstmix, stärker vi vår konkurrenskraft och låser upp en större potential för skalbarhet och marginalförbättring. SaaS affären är en central del av vår ambition att förse våra kunder med högre värde och bättre service, samtidigt som vi skapar en robust plattform för återkommande och förutsägbara intäkter. Under kvartalet har vi inte haft någon betydande hårdvaruleverans, något som heller inte är ett strategiskt fokusområde, men förklarar minskningen i nettoomsättning i moderbolaget.

Observits uppkopplade kameraprodukt, levererad som en SaaS-lösning innebär att en trygghetskamera kan användas för att realtid-övervaka passagerare, vilket adresserar den ökande upplevda otryggheten i kollektivtrafiken och driver på vår utveckling ytterligare. Dessutom hittar vi hela tiden nya innovativa lösningar och användningsområden för vår grundprodukt, exempelvis räkning av passagerare. Vår tjänst för passagerarräkning har under det tredje kvartalet ökat med 30% år-över-år.

Dessa tilläggstjänster ger våra kunder ett ökat värde per investerad krona och möjliggör för Observit att addera funktioner som skapar nya intäktsflöden.

Vår målsättning är att fortsätta den här utvecklingen, att omvandla varje kamera till en databehandlingsplattform som kan erbjuda ett stort antal av tjänster. Framtida utveckling inkluderar bland annat integrering av AI för att förutsäga underhållsbehov, samt vidareutveckling av användargränssnittet för en mer intuitiv kundupplevelse. Sammantaget gör det att vi kan addera intäktsströmmar på nya och befintliga avtal.

Sammantaget en god utveckling av vår kärnaffär under det tredje kvartalet och ett starkt momentum in i nuvarande kvartal.

Denna information är sådan som Observit AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 7 november 2023 kl. 08.30 CET.

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, VR samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per säkerhetskamera) anslutna över hela världen. Under 2022 förvärvade Observit de engelska företagen ICanProveIT Ltd och SITOC Ltd som en del av sin expansionsstrategi, både geografiskt och till nya affärsområden, såsom den kommersiella transportsektorn. Mer information www.observit.com.