Marknadsuppdatering från Observit (publ)

Vi hoppas att denna sommar hälsar er med glädje och framgång. Vi vill ta tillfället i akt att ge er en uppdatering om Observits utveckling och den affärsmodell som driver vår framgång.

Observit har etablerat sig som en ledande aktör inom övervakningslösningar för trafikoperatörer runt om i världen. Vår huvudsakliga produkt är våra mjukvaruintäkter, vilka utgör en betydande del av våra intäkter under de långa kontraktstider som trafikoperatörerna har med huvudmän som SL eller Skånetrafiken.

I vår affärsmodell återförsäljer vi ibland hårdvara, men vi har också etablerat starka partnerskap med återförsäljare av hårdvara, särskilt i länder där vi inte har egen personal på plats. Denna strategi gör det möjligt för oss att skapa en skalbar affärsmodell och maximera vår räckvidd utan att öka våra fasta kostnader avsevärt. Det är viktigt att notera att hårdvaran i sig är en lågmarginalsprodukt, medan vår mjukvara har betydligt högre marginaler.

Vi är glada att kunna meddela att vår försäljning nu verkligen börjar ta fart utanför Norden. Den internationella marknaden erbjuder en enorm potential, och vi har redan initierat pilotprojekt i sex länder utanför Norden. Dessa nya marknader representerar en avsevärt större möjlighet för tillväxt och expansion, och vi ser fram emot att dela fler framgångar med er framöver.

Tidslinjen för våra projekt är sådan att hårdvaran säljs först och skeppas oftast till en fabrik där fordonet tillverkas. När fordonet sedan går i trafik, kopplas kamerorna upp mot Observits tjänst och vi börjar fakturera för vår mjukvara. Detta innebär att fokus helt klart ligger på att växa vår mjukvaruaffär. Genom denna metod kan vi säkra långsiktiga intäktsströmmar och stabila kassaflöden.

Ett typiskt trafikkontrakt mellan en bussoperatör och en huvudman sträcker sig ofta över en period på tio år. Detta ger oss en stabil och förutsägbar intäktsmodell, vilket är en betydande fördel i vår strävan efter långsiktig tillväxt och hållbarhet.

Vi är entusiastiska över framtiden och de möjligheter som ligger framför oss. Vår strategi att fokusera på mjukvaruintäkter och att använda partnerskap för att hantera hårdvaruförsäljningen har visat sig vara framgångsrik, och vi är övertygade om att detta kommer att fortsätta driva vår tillväxt och skapa värde för våra investerare.

Vi vill också lyfta fram de främsta drivkrafterna bakom Observits tillväxt, som gör att vi ser framtiden med tillförsikt. Vår tillväxt är framförallt driven av två betydande faktorer:

1. Övergången från analoga till digitala trygghetskameror:

Många av de trygghetskameror som används i kollektivtrafiken idag är fortfarande analoga. Dessa äldre system håller nu på att bytas ut mot moderna, digitala lösningar. Vår avancerade mjukvara och våra digitala kameror erbjuder överlägsen prestanda och funktionalitet jämfört med de gamla analoga systemen. Denna övergång skapar en betydande marknadsmöjlighet för oss, då trafikoperatörer investerar i att uppgradera sina övervakningssystem för att möta dagens krav på säkerhet och effektivitet.

2. Ökad upplevd otrygghet i samhället:

En annan stark drivkraft är den ökade upplevda otryggheten i samhället, vilket leder till en ökad efterfrågan på trygghetskameror i kollektivtrafiken. Denna efterfråga gäller särskilt funktioner som de gamla analoga kamerorna inte klarar av, såsom realtidsövervakning, högupplöst video och avancerade analysfunktioner. Våra digitala lösningar erbjuder dessa moderna funktioner, vilket gör oss till en attraktiv partner för trafikoperatörer som vill förbättra säkerheten för sina resenärer.

Genom att kapitalisera på dessa två faktorer kan Observit fortsätta att växa och expandera sin marknadsandel. Vår förmåga att erbjuda toppmoderna digitala övervakningslösningar, kombinerat med en ökad medvetenhet och efterfrågan på säkerhet, placerar oss i en stark position att dra nytta av denna marknadsdynamik.

Under första halvåret har vi sett tydliga framgångar i vår internationella satsning. Vårt erbjudande visar sig vara lika attraktivt i våra fokusmarknader Frankrike och Storbritannien som på den nordiska marknaden. Vi har etablerat relationer med nyckelpersoner och operatörer i båda dessa länder och framgångsrikt startat flera pilotprojekt.

Med vår erfarenhet från tidigare expansioner till Norge, Finland och Danmark vet vi att det första steget är det mest tidskrävande. Stora tekniska skiften kräver validering innan kunder vågar implementera ny teknik i stor skala. När kunderna väl har tagit det första steget och ser de betydande fördelarna, såsom ökad säkerhet för resenärer och förare samt stora kostnadsbesparingar, accelererar marknadspenetrationen exponentiellt.

På vår hemmamarknad Sverige närmar vi oss nu en marknadsandel på 50%. I övriga nordiska länder ser vi att vi tar marknadsandelar snabbare än vi historiskt sett gjort i Sverige.

Marknaden i Frankrike och Storbritannien är tillsammans ungefär fem gånger större än hela den nordiska marknaden. Vi har redan startat pilotprojekt i både Frankrike och Storbritannien, och nu återstår bara det roliga – att avsluta piloterna och visa vad vi går för. För att säkerställa framgången har vi investerat i säljresurser som kommer att hjälpa oss att avsluta pilotprojekten framgångsrikt. Vi är övertygade om att denna satsning kommer att möjliggöra en accelererad tillväxt under de kommande åren och att vi fortsätter att ta marknadsandelar på den globala marknaden.

För mer information:

Björn Callenfors, VD

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com. Mer information www.observit.com