Observit (publ) och Crystal Alarm lanserar personlarm med trygghetskameror

Observit och Crystal Alarm inleder ett nytt samarbete som innebär en banbrytande säkerhetslösning för kollektivtrafik. Genom att kombinera Observits avancerade kameralösningar med Crystal Alarms personlarm kan vi erbjuda en helt ny nivå av trygghet i realtid.

När ett personlarm aktiveras, söker Crystal Alarm efter närliggande kameror som skickar live-video direkt till larmmottagaren. Denna funktionalitet stödjer inte bara den egna larmcentralen och kollegor, utan även nästan alla larmcentraler i Sverige. Detta möjliggör snabbare och mer informerade insatser vid incidenter, vilket ger ytterligare ett kraftfullt verktyg för att skilja skarplarm från falsklarm.

En av de stora fördelarna med Observits kameror är deras enkelhet när det gäller installation. De kräver ingen avancerad infrastruktur eftersom all funktionalitet ligger integrerad direkt i varje kamera. Detta gör det enkelt och kostnadseffektivt att implementera den här trygghetslösningen.

"Det här samarbetet med Crystal Alarm representerar en betydande milstolpe för både trygghetsteknik och personligt skydd," - säger Björn Callenfors, VD på Observit. "Genom att kombinera vår mjukvara för trygghetskameror med Crystal Alarms intelligenta larmsystem, kan vi hjälpa till med att öka tryggheten för våra användare.”

“Vi är mycket entusiastiska över vårt samarbete med Observit. Genom att kombinera våra styrkor kan vi erbjuda en säkerhetslösning som inte bara ökar tryggheten för personal och kunder i realtid, utan också är enkel att implementera och använda. Detta partnerskap markerar ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra säkerheten i olika miljöer,” - säger Jens Olsson, VD för Crystal Alarm.

För mer information:

Björn Callenfors, VD

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com. Mer information www.observit.com

Om Crystal Alarm

Crystal Alarm erbjuder ett branschledande personlarm i mobilen för en säkrare arbetsmiljö. Genom smarta funktioner såsom positionering, medhörning och direktkoppling till Sveriges främsta larmcentraler ger Crystal Alarm er möjligheten att öka tryggheten för era medarbetare under ensamarbete och riskfyllda situationer. Mer information www.crystalalarm.se