• Observit/

Observit (publ) tillkännager ny driftstart med spårbunda fordon och utökar sin internationella närvaro med driftstart i Finland

Observit (publ), en ledande leverantör av övervakningslösningar, tillkännager en driftstart med bussar utrustade med Observits avancerade kamerasystem i Finland, samt en driftstart med spårbundna fordon utrustade med Observits kamerasystem i Sverige. Projekten har ett sammanlagt uppskattat kontraktsvärde på 4,2 miljoner kronor i mjukvaruintäkter under kontraktstiden.

Den nya driftstarten i Finland markerar en betydande milstolpe i Observits fortsatta internationella expansion. Med dessa tillskott har nu Observit över 6100 aktiva enheter i drift i Finland, vilket bekräftar företagets starka ställning och tillväxt på den nordiska marknaden.

Observit kan meddela att deras avancerade kamerasystem nu även är driftsatt på spårbundna fordon. Detta utvidgar företagets adresserbara marknad från att tidigare ha fokuserat på bussar till att nu inkludera tåg och spårvagnar.

"Vi är mycket glada över att kunna utöka vår närvaro i Finland. Detta visar på det ökande förtroendet för våra övervakningslösningar och vår förmåga att leverera högkvalitativa tjänster internationellt," säger Björn Callenfors, VD på Observit. "Att vi nu finns på spårbundna fordon är ett viktigt steg i vår strategi att bredda vår adresserbara marknad och växa globalt."

Denna expansion i Finland är en del av Observits långsiktiga vision att skapa säkrare och mer effektiva transportlösningar världen över. Företaget ser fram emot att fortsätta sin tillväxt och innovation, samt att stärka samarbetet med sina partners och kunder i regionen.

För mer information:

Björn Callenfors, VD

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com. Mer information www.observit.com