Rekordkvartal

• EBIT uppgick till -0,65 (2,3) MSEK
  • EBT uppgick till -0,48 (2,2) MSEK

VD-ord

Under det fjärde kvartalet började vi se positiva resultat från vår investering i en utökad säljstyrka, och vi avslutar året med ett rekordkvartal i försäljning: 14,6 MSEK, ett positivt rörelseresultat: 1,2 MSEK och ett positivt kassaflöde: 2,7 MSEK.

Genom året har vi fokuserat på att accelerera våra försäljningsinsatser, expandera internationellt och att effektivisera organisationen, mål vi framgångsrikt nått, men samtidigt en resa som vi bara påbörjat. Kärnverksamheten (SaaS) har internationellt organiskt vuxit med 25,2% och året avslutas med en snabbt accelererande tillväxt och förbättrad lönsamhet, vilket understryker vår framgång. Sammantaget växte SaaS-affären med 31,4% på helåret.

Under året har vi initierat pilotprojekt i Frankrike, Schweiz, Tyskland och i USA. Vi har gjort betydande investeringar i vår försäljningsavdelning för att avsluta dessa piloter framgångsrikt under 2024 och expandera ytterligare internationellt.

Vårt strategiska beslut att samarbeta med återförsäljande partners har öppnat upp en skalbar tillväxtmöjlighet, eftersom det tillåter oss att nå ut till fler marknader utan att behöva anställa lokala säljare i varje land. Under 2023 har vi genom denna strategi nått betydande framgångar, inklusive vunna projekt i Finland med vår partner Telia och i Norge med vår partner Tenix.

2023 har varit ett viktigt steg mot vår vision om internationell expansion och starkare marknadspositioner globalt. Som ett steg i att förbättra vår marknadsposition och möta våra kunders behov, arbetar vi också på att utöka vår produktportfölj. Vi är i färd med att utveckla nya, innovativa lösningar som använder AI för att detektera skador på fordon, samt teknik för att räkna passagerare.

Dessa initiativ är utformade för att erbjuda mervärde till våra kunder och effektivisera deras verksamheter. Detta gör att vi kan även växa med befintliga kunder. Vår målsättning är att fortsätta den här utvecklingen, att omvandla varje kamera till en databehandlingsplattform som kan erbjuda ett stort antal av tjänster.

När jag reflekterar över 2023 kan jag konstatera att;

• Investeringen i försäljningsavdelningen och internationell expansion har gett konkreta resultat och försäljningsrekord.
  • Genomförandet av en strategi där vi samarbetar med återförsäljande partners har lagt grunden för en skalbar tillväxt.
  • Utvecklingen av vår marknadsledande produktportfölj, Observits programvara transformerar kostnadseffektivt en vanlig övervakningskamera till ett betydligt mer avancerat verktyg.

Efter en stark avslutning på 2023 ser vi fram mot ett starkt och spännande 2024 med fortsatt snabb utveckling och expansion för Observit.

VD Observit

Denna information är sådan som Observit AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 16 Februari 2024 kl. 08.45 CET.

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, VR, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com