• Observit/

Stark start på året med organisk tillväxt, internationell expansion och framgångsrika partnerskap

FÖRSTA KVARTALET 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 13,6 (11,2) MSEK
  • EBITDA uppgick till 1,8 (1,1) MSEK
  • EBIT uppgick till 0,6 (-0,1) MSEK
  • EBT uppgick till 0,5 (-0,1) MSEK

VD-ord

Kära aktieägare, kunder och kollegor, Det är med stor glädje jag presenterar resultatet för första kvartalet, där vi sett accelererande organisk tillväxt på 21%, kombinerat med positivt rörelseresultat. Vår förmåga att växa organiskt speglar den styrka och den robusthet som finns inbyggd i vår affärsmodell som fortsätter att visa sin förmåga att leverera positiva resultat.

Jag är särskilt stolt över den betydande organiska tillväxt vi har uppnått i Norge och Finland, där våra investeringar och strategiska initiativ börjar bära frukt. Expansionen i dessa marknader har inte bara stärkt vår närvaro i Norden utan också bidragit till vår övergripande prestation och tillväxt. Vår partner Telia har haft en stark försäljningsökning i Finland under kvartalet, och vår partner Tenix har framgångsrikt ökat sina leveranser i Norge, vilket ytterligare stärker vår ställning på dessa marknader.

Vidare har vi under detta kvartal förstärkt vår position i Europa genom att etablera dedikerade säljstyrkor i både Storbritannien och Frankrike. Denna förstärkning av vår närvaro har möjliggjort för oss att framgångsrikt ta internationella pilotprojekt i mål, och flera av dessa övergår nu till nästa fas. Totalt har vi nu 8 pilotprojekt på 6 marknader. Denna utveckling visar vår förmåga att inte bara initiera utan också framgångsrikt genomföra och skala upp projekt över internationella gränser.

Ett viktigt steg under kvartalet har varit de strategiska investeringarna i våra återförsäljande partners. Genom att stärka dessa relationer har vi ökat vår kapacitet att svara på fler upphandlingar samtidigt, vilket skapar en viktig skalbarhet i vår affär. Denna utveckling är avgörande för vår långsiktiga strategi att bredda vår marknadstillgång och förstärka vår konkurrenskraft.

Vår fortsatta forskning och utveckling säkerställer att vi bibehåller ett teknikförsprång, vilket positionerar oss som ledare gällande videoteknik för transportmarknaden.

Under 2024 ser vi fram emot stora leveranser av mjukvarulicenser där hårdvaran redan är levererad och installerad. Av särskild betydelse är installationen av 4 600 kameror som kommer att stödja realtids-video. Denna teknologi erbjuder ett verktyg för städer för att öka tryggheten för både passagerare och förare inom kollektivtrafiken, vilket är en kritisk aspekt av vår mission att förbättra säkerheten genom tekniska lösningar.

Vi ser fram emot resten av året med optimism och är fast beslutna att fortsätta på denna framgångsrika väg. Vi kommer att fortsätta investera i våra kärnområden, förbättra våra processer och ytterligare stärka vår marknadsposition.

Björn Callenfors, VD Observit

Denna information är sådan som Observit AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 19 April 2024 kl. 08.30 CET.

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, VR, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com