Stärkt kärnaffär med 22% tillväxt i återkommande mjukvaruintäkter

• EBITDA uppgick till 1,2 (-0,5) MSEK
  • EBIT uppgick till -0,1 (-1,8) MSEK
  • EBT uppgick till -0,2 (-1,8) MSEK

Jag är glad att kunna presentera Observits kvartalsrapport, där vi kan visa på stark organisk tillväxt i våra återkommande mjukvaruintäkter, som har ökat med 22% jämfört med samma kvartal förra året. Jag är stolt över att vi lyckas behålla ett positivt EBITDA, trots att vi satsar så mycket på vår tillväxtresa. I Storbritannien ser vi redan effekterna av detta. Detta är ju bara början.

En betydande faktor som påverkar vår omsättning är förseningen i leveransen av fordon, vilket har lett till att våra hårdvaruleveranser har skjutits upp till andra halvåret. Hårdvaran är för oss en lågmarginalsprodukt samtidigt som vi lyckats bibehålla en positiv utveckling genom att fokusera på att öka våra mjukvaruintäkter.

Under kvartalet har vi också tagit det strategiska beslutet att säga upp olönsamma supportavtal som kräver mycket resurser. Detta har resulterat i en minskning i omsättning till ett värde av 1,6 miljoner kronor under kvartalet. Vi har lyckats kompensera för detta bortfall genom att stärka kärnverksamheten och ändå visa tillväxt, med bättre marginal vilket möjliggör ytterligare investeringar i den internationella expansionen.

En särskild höjdpunkt är vår framgång på den brittiska marknaden, där vår trygghetskameraaffär har vuxit med hela 34% jämfört med samma kvartal förra året. Detta resultat är ett tydligt tecken på att vår internationella expansion tar fart och att vi kan konkurrera framgångsrikt på nya marknader.

Vi blickar framåt med tillförsikt, då vi har stora hårdvaruleveranser planerade för andra halvan av 2024. Dessa leveranser kommer att skickas till bussfabriker runt om i världen för att sedan tas i drift under 2024 och 2025. Denna satsning kommer inte bara att öka vår närvaro globalt, utan också ytterligare stärka vår marknadsposition inom fordonsindustrin.

Med en dedikerad säljstyrka i både Storbritannien och Frankrike känner vi att det börjar ta fart. Vi deltar i flertalet internationella upphandlingar, vilket visar att vi är med och konkurrerar om större projekt på den globala marknaden.

Vi ser fram emot resten av året med optimism och är fast beslutna att fortsätta på denna framgångsrika väg. Vi kommer att fortsätta investera i våra kärnom­råden, förbättra våra processer och ytterligare stärka vår marknadsposition.

VD Observit

Denna information är sådan som Observit AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 08.30 CET.

Observit är marknadsledande i Norden när det gäller mobil videoövervakning inom kollektivtrafiken. I kundbasen finns stora välkända bussoperatörer som Nobina, Keolis, Transdev, VR, Vy samt andra transporttunga kunder som Elis. Företaget tillhandahåller programvara som en molntjänst, en SaaS-lösning (Software as a Service), och har för närvarande cirka 40 000 licenser (en licens per kamera) anslutna över hela världen. Observit har huvudkontor i Sundsvall, samt kontor i Malmö och London, Storbritannien. Mer information www.observit.com