ObsteCare får order från Benelux

ObsteCare har fått en order på mätutrustning från den distributör man igår tecknade avtal med för Holland, Belgien och Luxemburg. Ordern är en av årets största. Utrustningen skall användas som stöd för säljinsatser och lansering mot marknaden, som startar omgående.

”-Till vår stora glädje kan vi meddela att vår nya partner nu lagt sin första order av mätutrustning.”, säger Johan Itzel, VD för ObsteCare AB

Ordern får en mindre resultatpåverkan, men är viktig för att Benelux-marknaden nu öppnats upp.

I Holland, Belgien och Luxemburg finns 180 förlossningskliniker som årligen hanterar över 250 000 förlossningar.

BMA Professional har 30 års erfarenhet från att erbjuda mjukvara för fosterövervakning samt återförsäljning av CTG för förlossningsövervakning mot förlossningskliniker. AFL®-metoden kompletterar väl den befintliga portföljen.

ObsteCares produkt mäter halten mjölksyra i fostervatten. Det ger förlossningsläkarna en nyckelinformation man inte tidigare haft om kvinnans och livmoderns status och förmåga. Detta är ett viktigt verktyg för att individanpassa användningen av värkstimulerande dropp och minimera antalet onödiga kejsarsnitt, allt för att kunna erbjuda tryggare förlossningar. Med AFL®-metoden (amniotic fluid lactate) kan man kontrollera mjölksyrenivån och skräddarsy varje förlossning.

+46 70 742 24 64

ObsteCares affärsidé är att erbjuda innovativa lösningar för förlossningsvården med fokus på kvinnan för att skapa tryggare förlossningar och förbättra vården till förmån för mamman, barnet och förlossningskliniken. Långdragna förlossningar är ett stort problem vid förlossningskliniker världen över, som oftast beror på värksvaghet. Värksvaga kvinnor är en svårbehandlad och mycket resurskrävande grupp. Värksvaghet leder till onödigt lidande och belastar sjukvårdens resurser hårt. En allmänt accepterad siffra är att 40 procent av alla förstföderskor drabbas av värksvaghet.