ObsteCare får order från USA

ObsteCare har emottagit en order på mätutrustning från den distributör man nyligen tecknat avtal med för USA. Planen är att produkten ska utvärderas av en slutkund med start under kvartal 2.

”-Tillsammans med vår distributörspartner har vi arbetat intensivt med att minimera introduktionstiden för USA-marknaden. Genom att starta en utvärdering hos en slutkund skapar vi förutsättningar för en snabbare försäljningsstart vid lansering”, säger Johan Itzel, VD för ObsteCare AB

Utvärderingen kommer att genomföras som en begränsad studie, eftersom produkten ännu inte är regulatoriskt godkänd av FDA. Genom att så tidigt som möjligt starta upp möjliga aktiviteter, kortas processen inför lansering maximalt. Processen för att få produkten godkänd av FDA pågår sedan hösten 2018.

I USA sker 4 miljoner förlossningar varje år och totalt det finns ca 3000 förlossningskliniker. Den totala potentialen för ObsteCares produkt i USA beräknas därför vara mer än 1 miljard kronor per år. I distributörens kundstock finns idag fler än 650 förlossningskliniker, vilka hanterar mer än 30% av alla förlossningar i USA.

ObsteCares produkt mäter halten mjölksyra i fostervatten. Det ger förlossningsläkarna en nyckelinformation man inte tidigare haft om kvinnans och livmoderns status och förmåga. Detta är ett viktigt verktyg för att individanpassa användningen av värkstimulerande dropp och minimera antalet onödiga kejsarsnitt, allt för att kunna erbjuda tryggare förlossningar. Med AFL®-metoden (amniotic fluid lactate) kan man kontrollera mjölksyrenivån och skräddarsy varje förlossning.

För att se ObsteCares film ”Nya lösningar vid långa förlossningar”, som förklarar värksvaghet och hur den hanteras med metoden, klicka här

Denna information är sådan information som ObsteCare AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 mars 2019.