ObsteCare förstärker organisationen inom utveckling och produktion

ObsteCare stärker fokus på produktion, produktutveckling och logistik med Annika Solehav som Chief Operating Officer. Annika har lång erfarenhet från den medicintekniska industrin och har jobbat på både större och mindre bolag, såsom bla Maquet och SciBase, med motsvarande arbetsuppgifter.

”-Det är med stor glädje jag kan meddela att Annika Solehav kommer att börja arbeta hos oss på ObsteCare i slutet på oktober. Det är en viktig förstärkning till följd av att vi knyter fler distributörer och kunder till oss. Bolaget utvecklas i en positiv riktning och det blir ett välkommet tillskott till vårt team”, säger Claes Blanche, VD för ObsteCare.

Genom att mäta mjölksyrenivån (laktat) i fostervattnet under förlossningen, kan användandet av värkstimulerande dropp individanpassas. 40 procent av alla förstföderskor drabbas av långdragna förlossningar, eller värksvaghet som det också kallas. Värksvaghet leder ofta till onödigt lidande för kvinnan och belastar sjukvårdens resurser hårt. Behandling med värkstimulerande dropp sker idag på samma sätt för alla kvinnor, men ger inte alltid önskad effekt.

AFL®-metoden bidrar till en tryggare förlossning för kvinnan och barnet hon ska föda. Det ger förlossningsläkarna ett bättre beslutsunderlag. På så sätt kan varje förlossning skräddarsys så långt det är möjligt för att minska risken för syrebrist hos barnet, förlossningsskador hos den födande kvinnan och reducera antalet akuta kejsarsnitt som belastar sjukvårdens resurser hårt.

För mer information kontakta:
Claes Blanche, VD

+46 (0) 738 525 058
claes.blance@obstecare.com

ObsteCares affärsidé är att erbjuda innovativa lösningar för förlossningsvården med fokus på kvinnan för att skapa tryggare förlossningar och förbättra vården till förmån för mamman, barnet och förlossningskliniken. Långdragna förlossningar är ett stort problem vid förlossningskliniker världen över, som oftast beror på värksvaghet. Värksvaga kvinnor är en svårbehandlad och mycket resurskrävande grupp. Värksvaghet leder till onödigt lidande och belastar sjukvårdens resurser hårt. En allmänt accepterad siffra är att 40 procent av alla förstföderskor drabbas av värksvaghet.