ObsteCare genomför besparingsåtgärder

ObsteCare genomför besparingsåtgärder

ObsteCare har tidigare meddelat att bolaget planerar för ny strategisk inriktning som ger 3-4 gånger större potential och ställer därför om i organisationen. Parallellt med att styrelse och ledning utvärderar finansieringslösningar genomförs nu besparingar för att säkerställa att bolaget har nödvändigt rörelsekapital under förändringsarbetet.

Besparingsåtgärderna förväntas sänka kostnaderna med drygt 6 MSEK på årsbasis. Eftersom åtgärderna innebär viss övertalighet har förhandlingar inletts med berörda medarbetare och fackliga representanter.

”Arbetet med den strategiska nya inriktningen och kompletterande studier innebär dels att vi behöver andra kompetenser, dels att vi behöver minska kostnaderna så att vi har tid att utvärdera olika finansieringslösningar”, säger Helena Liljedahl, VD ObsteCare.

För mer information, vänligen kontakta: Helena Liljedahl, VD ObsteCare AB Mobile: +46 70 467 30 24

E-post: Helena.liljedahl@obstecare.com

Informationen lämnades genom kontaktpersonens försorg den 28 februari 2022.

• Denna information är sådan information som ObsteCare AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari 2022.

Denna information är sådan som ObsteCare AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-28 14:00 CET.

ObsteCare är ett Life-Science företag som erbjuder innovativa lösningar för förlossningsvården. Lösningarna innefattar en patenterad datorbaserad metod för övervakning av förlossningar, mät-och analysutrustning, samt diverse tillhörande utbildningspaket. Genom att mäta laktatnivån (mjölksyrahalten) i fostervatten, får förlossningspersonalen en nyckelinformation man inte tidigare haft om kvinnans och livmoderns status och förmåga. Det är ett viktigt verktyg för att individanpassa användningen av värkstimulerande dropp och skräddarsy varje förlossning. AFL®-systemet är CE-märkt i enlighet med det medicintekniska regelverket inom EU.Produkterna säljs genom egen organisation inom Norden, och via ett distributörsnätverk utanför Norden. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket (Ticker: OBST).