Inbjudan till investerare: Ocean Harvesting tar in 5,5 MSEK för designuppdatering av vågkraftverket InfinityWEC och förberedelser för havsförsök

Karlskrona/Göteborg, Sverige; 20 mars 2024

Ocean Harvesting Technologies AB har sedan 2017 utvecklat vågkraftverket InfinityWEC. Under 2023 och början på 2024 har fokus legat på det kulskruvsbaserade aktuatorsystemet i vågkraftverkets drivlina och förfining av simuleringsmodellerna för InfinityWEC generation 6. Systemdesign av det fullskaliga systemet kommer att fortsätta under 2024, och planeras följas av ett havsförsökprojekt i skala 1:3 under 2025-2026.

Havets vågor är en enorm förnybar energiresurs och vågkraft kan ge mer kontinuerlig produktion av elektricitet jämfört med vind- och solkraft, och vid andra tidpunkter. Detta ökar värdet av producerad elektricitet och reducerar även behovet av energilagring för att balansera elnät eller fristående anläggningar.

InfinityWEC är ett patentskyddat vågkraftverk med en banbrytande drivlina, som ger mycket kostnadseffektiv elproduktion bland annat genom att maximera energiuttaget från varje enskild våg, och kan producera upp till 500 kW kontinuerlig uteffekt. Energiproduktionskostnaden (LCOE) uppskattas bli mycket konkurrens-kraftig med 1 kr/kWh redan vid 100 MW installerad effekt och <35 öre/kWh vid installation i GW-skala.

“Drivlinans kulskruvsbaserade aktuatorsystem i kombination med vårt hydrostatiska förspänningssystem är en mycket effektiv lösning,” säger Mikael Sidenmark, VD på Ocean Harvesting. ”Lösningen använder avancerade modellbaserade prediktiva styralgoritmer för att optimera den styrkraft som anläggs mot bojen i varje ögonblick, vilket resulterar i mycket hög årlig elproduktion och även förmågan att kunna kontrollera och reducera bojens rörelse och laster i systemet.”

InfinityWEC baseras på principer för cirkulär design och uppnår mycket hög materialeffektivitet och låg miljöpåverkan genom en kombination av hög elproduktion och användande av material med låg kostnad och låga CO2 utsläpp. InfinityWEC har designats för storskalig produktion och effektiva transporter och logistik, vilket möjliggör effektiv utbyggnad av vågkraftsparker.

Mikael Sidenmark fortsätter: "Vårt fokus 2024 är att implementera en ny förbättrad modellbaserad prediktiv styralgoritm (MPC) i vågkraftverkets styrsystem, samt slutföra systemdesign av InfinityWEC i fullskala. Vi kommer också vidareutveckla vår bojteknologi som del i det pågående EU-finansierade WECHULL+ projektet. Förberedelser fortsätter vidare för det havsförsökprojekt i skala 1:3 som planeras för perioden 2025-2026, och som beviljats 24 miljoner SEK i bidragsfinansiering av Energimyndigheten.

För dessa aktiviteter under 2024, erbjuds nu investerare att delta i en finansieringsrunda på 5,5 MSEK, uppdelad i 1,3 MSEK för perioden april – juni 2024, och 4,2 MSEK för återstoden av året.

För mer information om Ocean Harvesting och investeringserbjudandet kontakta:

CEO Mikael Sidenmark, +46 709 55 61 66
mikael.sidenmark@oceanharvesting.com