Ocean Harvesting Technologies i samarbete med Lundin Energy Norway om att använda vågenergi för att producera elektricitet till olje- & gasplattformar

Report this content

28 april 2021 – I en framtid förenlig med 2-graders-målet kommer olja spela en minskad men fortfarande viktig roll och uppskattas stå för omkring 23% av den globala energimixen 2040, jämfört med 31% idag. Men för att möta både framtidens efterfrågan på energi och klimatmålen, så är det viktigt att den olja som behövs produceras med ett så lågt koldioxidavtryck som möjligt.

Lundin Energy´s produktion genererar redan idag endast en sjättedel av industrins globala genomsnitt för koldioxidutsläpp per producerat oljefat och företaget kommer att bli ett av de första olje- & gasbolagen att uppnå koldioxidneutralitet från 2025.

För att uppnå koldioxidneutralitet i verksamheten fokuserar Lundin Energy Norway på att minska koldioxidutsläppen från utvinning och produktion. Som ett led i den processen samarbetar de därför med Ocean Harvesting Technologies i en ny studie som skall undersöka hur vågkraft potentiellt kan tillhandahålla ren, stabil och kostnadseffektiv elektricitet till en havsbaserad olje- & gasplattform.

Projektet pågår till februari 2022 och kommer att ta fram värdefulla data och information om hur stora offshore verksamheter kan elektrifieras med vågkraft. Studien sätter Ocean Harvesting Technologies och Lundin Energy Norway i framkant när det gäller minskning av koldioxidutsläppen från produktion av olja och gas och skiftet till ett hållbart energisystem.

Kristin Færøvik, VD för Lundin Energy Norway, sade:

”Lundin Energy Norway är ledande i sin bransch avseende låga koldioxidutsläpp från verksamheten. Våra anläggningar är redan mycket koldioxideffektiva, men utmaningarna i att minska koldioxidutsläppen i den bredare sektorn kan vara avsevärda, särskilt till havs. Vi är därför entusiastiska över att arbeta med Ocean Harvesting Technologies för att identifiera nya sätt att med hjälp av deras innovativa vågkraftslösning elektrifiera våra offshoreverksamheter.”

Mikael Sidenmark, VD på Ocean Harvesting Technologies kommenterade:

”Den här fallstudien, med målsättningen att utveckla specifikationer och systemdesign för en vågkraftsinstallation vid en olje- & gasplattform, kommer att ge värdefull input till Ocean Harvesting för att bättre förstå kravställningen får sådana installationer. Projektet kommer guida oss genom de tidiga valideringsstegen i vår kommersialisering. Vi är mycket glada över möjligheten att få arbeta med Lundin Energy Norway i det här projektet.”

För mer information, vänligen kontakta

Frøydis Eldevik, Communications and External Relations Director, Lundin Energy Norway
froydis.eldevik@lundin-energy.com
+47 480 48 610

Mikael Sidenmark, VD för Ocean Harvesting Technologies AB
mikael.sidenmark@oceanharvesting.com

Om vågenergi

Vågenergi är den största outnyttjade energikällan i världen, med ett uppskattat globalt energiinnehåll i vågor på upp till 30 000 TWh / år, vilket är tio gånger EU: s totala elförbrukning. Med en sådan enorm global resurs har vågenergi potential att bli en stor källa till ren energi i världen och en viktig del av den framtida energimixen.

Om Lundin Energy

Lundin Energy har utvecklats från att vara ett bolag för prospektering av olja och gas till att bli ett erfaret nordiskt energibolag aktivt inom både utbyggnad och drift. För att bibehålla vår branschledande position när det gäller såväl produktionseffektivitet som hållbarhet och låga koldioxidutsläpp, utvecklar vi hela tiden nya idéer, koncept och lösningar. (Nasdaq Stockholm: LUNE). För mer information, besök www.lundin-energy.com eller ladda ner vår app via www.myirapp.com/lundin

Om Ocean Harvesting Technologies

Ocean Harvesting Technologies är ett svenskt företag som utvecklar den unika och patenterade InfinityWEC-tekniken som omvandlar vågrörelser till ren, pålitlig och kostnadseffektiv energi. InfinityWEC är en banbrytande, modulär och skalbar vågkraftsteknik med en avancerad drivlina som är kapabel att fånga in och omvandla vågenergi till el på ett mycket tillförlitligt och kostnadseffektivt sätt. Läs mer: www.oceanharvesting.com