Projektet WECHULL+ utvecklar nya flytande strukturer baserade på höghållfast betong och Ocean Harvestings bojdesign

Report this content

Karlskrona/Göteborg; 19 december 2023 – WECHULL+ projektet, koordinerat av RISE Research Institutes of Sweden, har mottagit ett stöd på 2.5 MEUR från EUs Clean Energy Transition Partnership (CETP) program. Projektet ska utveckla och testa nya flytande strukturer av höghållfast betong, som ger låg kostnad och lågt CO2 avtryck, samt förbättrad cirkuläritet och tillförlitlighet, inom havsenergisektorn. Det är ett 3-årigt projekt, med start i december 2023, som genomförs av ett konsortium av forskningsorganisationer och företag från fem europeiska länder (RISE, Delft tekniska universitet, Carnegie Clean Energy, Ocean Harvesting Technologies, Gdansk tekniska universitet, SolarDuck, PLOCAN och Pekabex).

Ocean Harvestiong Technologies seabed image

Betongstrukturer har låg kostnad, är motståndskraftiga mot marin miljö och går snabbt och lätt att tillverka på plats (gjutning), jämfört med tillverkning av traditionella stålstrukturer. Betong är det mest använda materialet i världen efter vatten, och har en väl etablerad global värdekedja för lokal produktion. Lösningarna som utvecklas i WECHULL+ projektet avseende material, modellering och design kommer kunna appliceras för flytande strukturer inom havsenergi och andra områden.

WECHULL+ baseras på mycket lovande resultat och proof-of-concept som uppnåtts inom ett tidigare projekt (WECHULL), där en ny lättflytande högpresterande betongblandning togs fram för den patentskyddade bikakestrukturen i Ocean Harvestings boj. Lösningen möjliggör volymproduktion av bojar nära installationsplatsen och resulterar i en boj som väger lika mycket som en boj med konventionellt stålskrov, men till 4x lägre kostnad, 3x lägre CO2 avtryck och som går 10x fortare att tillverka.

Ocean Harvestings boj med tunnvggig bikakestruktur av hghllfast betong och EPS krnor“Att reducera resursanvändning och miljö-påverkan är kritiskt i energiomställningen.” säger Mikael Sidenmark, VD Ocean Harvesting Technologies. ”Vi är mycket positiva till att vår bikakedesign för flytande strukturer också kommer att testas av andra havsenergiutvecklare i havsförsök,  och ser fram mot detta samarbete.”

För mer information:

mikael.sidenmark@oceanharvesting.com