ODEN förbereder för Norra länken

Report this content

ODEN Anläggningsentreprenad AB, ett av de ledande anläggningsföretagen i Sverige, har fått i uppdrag att utföra arbeten som förberedelse för Norra länken. Kontraktet är värt cirka 40 miljoner kronor och omfattar bland annat en 300 meter lång arbetstunnel. Den planerade Norra länken i Stockholm är en trafikled av riksintresse genom sin koppling till Värtahamnen och Frihamnen, landets viktigaste hamnar för gods- och persontrafik till Baltikum, Finland och Ryssland. Norra länken innebär dessutom en rad fördelar för boende och trafikanter i området. Genom att leda personbilar och tung trafik i tunnel uppnås flera miljömål, till exempel sänkta bullernivåer och kvävedioxidhalter samt trafiksäkrare innerstadsgator. - Kontraktet är den senaste i en rad upphandlingar av omfattande och komplicerade uppdrag, bland annat för Citybanan, som ODEN har vunnit under året. Norra länken är ett infrastrukturellt nyckelprojekt och jag betraktar såväl detta kontrakt som den fortsatt ökade orderingången som kvitton på vår starka marknadsposition, säger Björn Andersson VD ODEN Anläggningsentreprenad AB. Norra länken finansieras av Vägverket och Stockholms stad. Vägverket svarar för arbetsplan, projektering, bygge och drift. Förberedelserna för bygget har inletts och de större entreprenaderna beräknas kunna påbörjas nästa år. Trafikleden kräver omfattande infrastrukturarbeten och den väntas därför kunna tas i bruk tidigast 2015. Det uppdrag som nu har gått till ODEN omfattar uppförandet av en omkring 300 meter lång arbetstunnel samt andra förberedande arbeten för huvudentreprenaderna. Kontraktsvärdet är cirka 40 miljoner kronor. För ytterligare information, vänligen kontakta: Björn Andersson, VD ODEN Anläggningsentreprenad AB tfn: 08-626 07 50, mobil: 070-627 65 92, e-post: bjorn.andersson@oden.nu TILL REDAKTÖRERNA ODEN är ett av de ledande anläggningsföretagen i Sverige. Verksamheten är inriktad på stora infrastrukturprojekt. Spetskompetensen finns inom tunnlar, broar och masshantering. Ytterligare en viktig konkurrensfördel är ODEN:s kunnande inom - och innehavet av – tunga entreprenadmaskiner. Verksamheten är för närvarande koncentrerad till mellersta och södra Sverige. ODEN arbetar bland annat för Vägverket och Banverket och har deltagit i flera stora väg- och järnvägsbyggen i Sverige. www.oden.nu