STRABAG förvärvar ODEN

Report this content

STRABAG – ett av Europas största bygg- och anläggningsföretag – har förvärvat en majoritet av ODEN Anläggningsentreprenad. Genom förvärvet tar STRABAG ett första steg in på den svenska marknaden med ambitionen att tillsammans med ODEN utveckla verksamheten och ta en betydande marknadsposition inom infrastrukturprojekt.

“ODEN har under de senaste åren – baserat på vår expertis inom tunnel- och brobyggnation, själva och i samarbete med strategiska partners – vunnit flera omfattande och komplicerade upphandlingar, bland annat för Citybanan, Norra Länken och Ådalsbanan. STRABAG är ett av de ledande byggföretagen i Europa med en omfattande verksamhet inom infrastruktur. Genom STRABAG får vi en stark ägare och partner som möjliggör en accelererad utveckling av ODEN”, säger Björn Andersson, VD för ODEN.

”Genom samgåendet med STRABAG skapas en stark industriell konstellation där ODENs kompetens och marknadsplattform kombineras med STRABAGs internationella erfarenhet och finansiella styrka. Vi inom styrelsen och bland ägarna ser betydande fördelar för ODEN och dess kunder genom detta samgående”, säger John Wallmark, styrelseledamot och representant för aktieägarna i ODEN.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Björn Andersson, Styrelseledamot och VD för ODEN Anläggningsentreprenad AB

John Wallmark, styrelsen för ODEN Anläggningsentreprenad AB