Årsrapport från ODIN Fonder - "Marknadsstörningar ger möjligheter"

I ODINs årsrapport för 2007 kan du bland annat läsa om våra förväntningar om 2008 och utsikter för fonderna.

Fjolåret inleddes med en stark börsutveckling men ungefär halvvägs in på året tog utvecklingen en negativ vändning. Kreditmarknadens problem skapade oro som spred sig till aktiemarknaden. I synnerhet har osäkerheten gällt utsikterna för den amerikanska ekonomins utveckling och de globala ekonomiska konsekvenserna som skulle kunna följa av en svag konjunktur i USA.

Flertalet av våra fonder hade en negativ utveckling under året och utvecklades sämre än sina referensindex. Vi menar att den mest avgörande orsaken till att fonderna tappade relativt sina index var att marknaden straffade s.k. värdeaktier som ODIN investerar i extra hårt vilket vi finner omotiverat. En konsekvens av detta är att dessa nu värderas lågt och att värderingsdifferensen mellan högt och lågt värderade bolag har ökat. Detta skapar å andra sidan intressanta utsikter för utvecklingen i våra innehav framöver. Historien visar tydligt att värdeaktier i det längre perspektivet givit en meravkastning relativt marknaden i stort. Våra historiska avkastningsresultat styrker också den bilden och vi kommer att fortsätta att bedriva förvaltning enligt den värdeorienterade investeringsfilosofi som vi följt sedan starten.

Börsoron som avslutade fjolåret har även inlett detta år. Placerare agerar avvaktande i väntan på att konjunkturbilden ska klarna och företagen ska redovisa sina resultat och förväntningar på framtiden. Själva förväntar vi oss att vinsterna i bolagen kommer att minska men ändå ligga på en fortsatt hög nivå. Som ett resultat av det senaste halvårets nedgångsfas har aktievärderingarna sjunkit betydligt mer än vinstestimaten för företagen. Detta bäddar för intressanta möjligheter på aktiemarknaden framöver och vi är positiva till våra fonders utsikter för den resterande delen av året.

Notera att alla avkastningstal och belopp angivna i rapporten är i fondernas basvaluta NOK. Bifogat finner du avkastning i SEK för samtliga fonder under olika tidsperioder, både absoluta tal och årlig snittavkastning.