Daina Mateikaite vinnare av Polstjärnepriset 2010!

Årets final i Polstjärnepriset, en rikstäckande solisttävling för unga orkestermusiker, avgjordes på söndagen i Berwaldhallen i Stockholm.

En stor publik följde den storslagna finalen, som är ett resultat av fem regiontävlingar runt om i landet under hösten. Före pausen framförde solisterna sitt andra stycke för juryn. Det första stycket framfördes utan publik tidigare under dagen.

I år var alla finaldeltagarna violinister, och vinnare blev 17 år gamla Daina Mateikaite, som spelade Zigeunerweisen av P. de Sarasate och Bluesen ur Maurice Ravels violinsonat.

Juryn, bestående av Stephan Barrat-Due, Ola Karlsson och Tobias Ringborg, utsåg Daina med motiveringen: “För auktoritet i uttrycket och vacker, färgrik nyansering.”.

Daina hade hård konkurrens i finalen från Linnea Fredricson, Sofie Ye, Christopher Sandberg och Victoria Stjerna. Ackompanjatör var Jonas Olsson, till vardags pianist bland annat vid Musikakademi Vänersborg.

Publiken fick också uppleva Young Talent Orchestra Sweden som spelade Brahms symfoni nr 4, första och andra satsen, och Bottesinis baskonsert tillsammans med förra årets vinnare Mattias Hanskov Palm på kontrabas. I orkestern medverkade alla finalister tillsammans med många av tidigare och framtida tävlingsdeltagare.

Eftermiddagen leddes av konferencier Camilla Lundberg, musikchef på SVT.

Polstjärnepriset grundades 2007 som ett samarbete mellan ODIN Fonder och Vänersborgs kommun. ODIN Fonder tog initiativet till att starta Polstjärnepriset för att premiera unga begåvade musiker. Musikakademi Vänersborg står för det musikaliska genomförandet av tävlingen.

Kontakt och mer information:
Eva Melin, ODIN Fonder
073-763 23 30
Ulrich Kaatz, Musikakademi Vänersborg
070-273 17 13

Eva Melin, ODIN Fonder
073-763 23 30
Ulrich Kaatz, Musikakademi Vänersborg
070-273 17 13

Om ODIN Fonder: ODIN Fonder är en filial till ODIN Förvaltning AS som ägs till 100 procent av SpareBank 1 Gruppen i Norge. ODIN Fonder är en av Norges största aktiefondförvaltare med verksamhet i Sverige sedan starten 1990. ODIN är en aktiv förvaltare och fonderna består enbart av företag som är noggrant utvalda från respektive marknad. Investeringsstrategin är värdeorienterad och tar hänsyn till företagens ekonomiska fundamenta och möjligheter till utveckling på lång sikt.