ODIN Finland högst avkastning på 20 år

Report this content

Den 27 december 2010 fyller ODIN Finland 20 år och det finns goda skäl att fira.

Sedan start 1990, har ODIN Finland gett en genomsnittlig avkastning på 22 procent per år. Fondens jämförelseindex (OMX Helsinki Cap GI) har gett 11 procent i årlig genomsnittsavkastning under samma period. Aktiefonden toppar därmed listan över alla 1 860 fonder som har 20 års historik och är tillgängliga på den europeiska fondmarknaden (Källa: Morningstar Direct).

Tro på framtiden
ODIN Finland förvaltas idag av Truls Haugen. Han har varit involverad i förvaltningen av fonden sedan 1996, och tog över som ansvarig förvaltare efter fondens grundare, Peter Edwall, den 1 mars 2000. Efter mer än 14 års förvaltning på den finska marknaden, har han fortfarande stark tro på framtiden för finska företag.

­– Många finska företag har en stark internationell position inom branscher som träindustri, verkstadsindustri, konsumtionsvaror, konstruktion och elektronik. Det är också intressant att många av företagen i Finland ger god exponering mot rysk och östeuropeisk tillväxt, samtidigt som investerarna skyddas av europeisk företagsstyrning och marknadsreglering, säger Truls Haugen.

Han pekar också på hur Finland har lyckats att bygga avancerade industrier baserat på tillgången på råvaror som trä och metall.

– På samma sätt som tillgången på olja har gett en grogrund för tillväxt av världsledande oljeservicebolag i Norge, har Finland lyckats få fram ledande företag inom produktion av maskiner och utrustning för träförädling och gruvdrift, säger Truls Haugen.

Han tillägger också att Finland upprepade gånger rankats som ett av världens mest konkurrenskraftiga länder i olika internationella undersökningar, och att det finska skolsystemet regelbundet uppnår toppresultat i internationella jämförelser.

Kontakta ODIN
Truls Haugen: +47 93 00 95 46 eller +47 22 01 02 82
Eva Melin: 073 763 23 30 eller 08 407 14 55

Om ODIN Fonder: ODIN Fonder är en filial till ODIN Förvaltning AS som ägs till 100 procent av SpareBank 1 Gruppen i Norge. ODIN Fonder är en av Norges största aktiefondförvaltare med verksamhet i Sverige sedan starten 1990. ODIN är en aktiv förvaltare och fonderna består enbart av företag som är noggrant utvalda från respektive marknad. Investeringsstrategin är värdeorienterad och tar hänsyn till företagens ekonomiska fundamenta och möjligheter till utveckling på lång sikt.

Taggar: