ODIN utökar fondfamiljen - introducerar två egenförvaltade globalfonder

ODIN Fonder har utökat sitt fondsortiment med två egenförvaltade globalfonder. Fonderna kommer att förvaltas enligt samma värdeorienterade förvaltningsstil som blivit ODINs signum och som legat till grund för mycket goda avkastningsresultat över tid.

ODIN Fonder startades 1990 med målsättningen att bedriva en aktiv fondförvaltning med fokus på framförallt nordiska aktier. Fram t.o.m. november 2004 utgjordes fondutbudet av en regionfond, tre länderfonder och tre sektorfonder med Norden som minsta gemensamma nämnare. Förvaltningen av våra globala sektorfonder med inriktning mot två centrala norska industrier, ODIN Maritim (sjöfrakt) och ODIN Offshore (oljeservice), har givit oss värdefulla erfarenheter som vi nu tar med oss i det bredare globala förvaltningsmandaten. De flesta av fonderna har haft avkastningstal som tillhört de bästa i sina respektive fondkategorier både i det kortare och i det längre perspektivet.

För snart tre år sedan (041124) såg vi det naturligt att ta det första ordentliga steget utanför Norden genom att lansera två Europafonder, en med inriktning mot mindre och medelstora bolag och en mot större bolag. Fonderna hade tidigare funnits i vårt utbud men då varit externt förvaltade. Vi var övertygade om att vi skulle kunna skapa meravkastning genom att ta över förvaltningen av dessa fonder under egen regi och applicera vår egenutvecklade värdebaserade förvaltningsstil på denna bredare marknad. Resultaten har också övertygat. Sedan övertagandet har ODIN Europa SMB varit den högst avkastande Europafonden av alla på marknaden*.

Nu har vi tagit nästa naturliga steg. Sedan i juni (070612) har ODIN två egenförvaltade globalfonder i sortimentet. ODIN Global och ODIN Global SMB har hela världen som investeringsuniversa. Skillnaden mellan de två fonderna består i att den senare är begränsad till investeringar i små och medelstora bolag. Även dessa fonder har tidigare funnits tillgängliga i extern förvaltning (via Franklin Templeton) under ODINs varumärke. Efterfrågan på globalfonder har ökat under de senaste åren då många sparare söker bredare placeringar med lägre riskprofil. Vi menar därför att tidpunkten känns rätt för att kunna erbjuda våra sparare fonder med bredast tänkbara mandat och vi tar med oss de goda erfarenheterna från övertagandet av Europafonderna i detta projekt. Fonderna är nyligen godkända av Svenska Finansinspektionen för aktiv marknadsföring i Sverige.

Globalfonderna kommer att förvaltas gemensamt av ett team bestående av Truls Haugen, Alexandra Morris och Jarl Ulvin som kommer att ha huvudansvar för olika regioner. De övriga förvaltarna och analytikerna kommer fortlöpande att bidra med analyser och stöd till de tre beslutsfattarna.

- Sedan den 12 juni när vi tog över förvaltningen av globalfonderna är det uteslutande bolag valda av ODIN s förvaltare i fonderna. Det betyder att bolagen ska vara undervärderade och ha goda förutsättningar att värderas upp – med andra ord att kunna bli morgondagens globala vinnare, säger förvaltningschefen Jarl Ulvin

* Källa: MoneyMate Fund Solutions 070912