Polstjärneprisets stora final 7 november 2010

Report this content

Den 7 november är det dags för 2010 års stora final i solisttävlingen Polstjärnepriset. Den går av stapeln i Berwaldhallen i Stockholm, kl. 15.00 till 18.00.

Polstjärnepriset instiftades 2007 av ODIN Fonder och Vänersborgs kommun. De tävlande är ungdomar i åldern 14-18 år som spelar orkesterinstrument. På finalen får vi också lyssna till Young Talent Orchestra Sweden, en orkester bestående av unga begåvningar som tävlat i Polstjärnepriset eller går en musikerutbildning i Vänersborg.

Tävlingen består av fem regionfinaler runt om i landet. På respektive regionfinal koras en vinnare som får 5000 kronor och får gå vidare till riksfinalen på Berwaldhallen i Stockholm. I riksfinalen får vinnaren 66 550 kronor och en kurs på Musikakademi Vänersborg. Förra årets vinnare var Mattias Hanskov Palm på kontrabas.

Tävlande solister är:
Linnea Fredricsson (18 år). Linnea började spela fiol vid 3 års ålder och debuterade som solist vid 14 års ålder. Hon studerar för Tobias Granmo, lärare vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Christopher Sandberg (14 år). Christoffer började spela fiol vid 4 års ålder och fick Kungliga Musikaliska Akademins ungdomsstipendium 2010. Han spelar nu för Ulla och Sven-Ole Svarfvar.

Sofie Ye (17 år). Sofie har spelat fiol sedan hon var 4 år och är Konsertmästare för Norrbottens Ungdomssymfoniker sen 2009. Hon spelar nu för Roger Konradsson på Piteå Dans- och Musikskola.

Daina Mateikaite (18 år). Daina började spela piano vid 3 års ålder, och fiol vid 6. Hon studerar nu vid Nordiska Musikgymnasiet i Stockholm för Bartosz Cajler, lärare vid Kungliga Musikhögskolan.

Victoria Stjerna (18 år). Victoria började spela fiol vid 3 års ålder. I maj vann hon förstapris i SM för unga stråkare. Nu studerar hon för László Szirányi.

Om du vill besöka finalen och se och höra våra deltagare tävla och framträda tillsammans med Young Talent Orchestra Sweden, läs mer och anmäl dig på www.polstjarnepriset.se. Fri entré.

Kontakt och mer information:
Eva Melin, ODIN Fonder
073-763 23 30

Eva Melin, ODIN Fonder
073-763 23 30

Om ODIN Fonder: ODIN Fonder är en filial till ODIN Förvaltning AS som ägs till 100 procent av SpareBank 1 Gruppen i Norge. ODIN Fonder är en av Norges största aktiefondförvaltare med verksamhet i Sverige sedan starten 1990. ODIN är en aktiv förvaltare och fonderna består enbart av företag som är noggrant utvalda från respektive marknad. Investeringsstrategin är värdeorienterad och tar hänsyn till företagens ekonomiska fundamenta och möjligheter till utveckling på lång sikt.

Taggar: