Offentliga Hus ingår avtal om förvärv för 1,1 Mdkr

Offentliga Hus i Norden AB (publ) (”Offentliga Hus”) har i ett antal separata transaktioner ingått avtal om att förvärva fastigheter med ett totalt underliggande fastighetsvärde om 1,1 Mdkr.

Offentliga Hus förvärvar sex fastigheter i fem kommuner i Mälardalen, Dalarna och Småland med ett totalt underliggande fastighetsvärde om 1,1 Mdkr. Samtliga sex fastigheter är samhällsfastigheter med huvudsakligen kommuner eller regioner som hyresgäster. Fastigheterna har en total uthyrningsbar yta om cirka 61 000 kvm och totala hyresintäkter om cirka 74 Mkr.

Förvärven avses tillträdas under det fjärde kvartalet 2019. Förvärven avses finansieras med eget kapital och banklån.

- Det är glädjande att kunna presentera ytterligare ett antal mycket intressanta förvärv. Offentliga Hus fortsätter på sin tillväxtresa, samtidigt som bolaget stärker sin position som partner till samhällssektorn, kommenterar Lars Holm, VD på Offentliga Hus.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Offentliga Hus är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) 296/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juli 2019 kl. 07.30 CET.

Offentliga Hus är ett fastighetsbolag med fokus på samhällsfastigheter. Bolaget grundades 2011 som en av pionjärerna inom segmentet samhällsfastigheter. Idag äger vi hundratals samhällsfastigheter över hela Sverige. Hyresgästerna består till övervägande andel av offentliga verksamheter med långa hyreskontrakt.