Offentliga Hus rekryterar Niklas Ericson som transaktionschef

Fastighetsbolaget Offentliga Hus fortsätter att expandera sin verksamhet. Nu rekryteras Niklas Ericson, chef för fastighetsfinansiering på Ålandsbanken, till den nyinrättade tjänsten som transaktionschef.

Niklas Ericson (1971) har en bakgrund inom bank och finans och har bland annat arbetat med att bygga upp Handelsbankens verksamhet i Kina. Han har gedigen erfarenhet från kapital- och fastighetsmarknaden i Sverige och Asien. Närmast kommer han från rollen som chef för fastighetsfinansiering på Ålandsbanken, där han bland annat ansvarade för att förvalta och utveckla bankens kundrelationer inom fastighetssektorn.

Niklas kommer att leda Offentliga Hus transaktionsteam och tar samtidigt plats i ledningsgruppen.

-       Det senaste året har vi stärkt organisationen väsentligt för att svara upp mot en ökad förvärvstakt och våra befintliga hyresgästers behov. Med Niklas ombord har vi goda förutsättningar att växla upp förvärvstakten ytterligare, för att inom två år nå målet om 6-7 miljarder i fastighetsvärde och därefter börsnoteras, säger Lars Holm, VD på Offentliga Hus.

Niklas Ericson tillträder sin tjänst den 12 mars.

Offentliga Hus äger, förvaltar och utvecklar samhällsfastigheter med det allmänna som fortsatt hyresgäst. Sedan 2011 avlastar vi kommuner och landsting i rollen som fastighetsägare så att de fullt ut kan fokusera på sin huvuduppgift – att leverera en välfärd i världsklass. Idag äger vi 94 fastigheter på 40 svenska orter, till ett totalt värde av 2,3 miljarder kronor.