Det är illa ställt med utrustning för kvinnor i Försvarsmakten

Officersförbundet har genom åren fått signaler om att Försvarsmaktens utrustning inte fungerar fullt ut för de anställda kvinnorna. En undersökning bland förbundets medlemmar bekräftar dessa signaler.

Mest missnöjd är man med underkläderna, 59 procent menar att de inte hade tillgång till underkläder som passar deras kroppar. På andra plats kommer uniformer, 39 procent är missnöjda med passformen på dessa.

– Det råder ingen brist på Försvarsmaktens ambitioner. Jag har läst ett antal policydokumentet och styrdokument där Försvarsmakten uttrycker hur viktigt det är med jämställdhet och mångfald för att få en väl fungerande verksamhet. Men alltför sällan leder dessa vackra ord till några konkreta resultat, säger Lars Fresker, förbundsordförande.

Officersförbundet vill genom rapporten Look good – do good visa på glappet mellan teori och verklighet. Att bära utrustning som sitter dåligt handlar inte bara om bekvämlighet utan kan också innebära en säkerhetsrisk.

Officersförbundet skickade i somras ut en enkät till de medlemmar som är kvinnor och som hade en e-post registrerad hos förbundet. 368 medlemmar besvarade enkäten, en svarsfrekvens på drygt 50 procent. Svaren på enkäten talade sitt tydliga språk. Många har synpunkter på Försvarsmaktens utrustning.

Två tredjedelar av de tillfrågade kvinnorna svarar att de inte har tillgång till underkläder som fungerar. Framför allt är det trosorna som man anser vara obekväma. De är trånga i benen, skaver i ljumskarna och har alldeles för smal och tajt resår i linningen.

"Mina höfter är för breda för de manliga storlekarna. Jag väger 60 kg men måste ha byxor för 75 kg. Detta gör att de är väldigt stora och pösiga."

Närmare 40 procent menar att de inte har tillgång till uniformer som passar deras kroppar. Uniformerna är anpassade för män, inte för kvinnor med midja och höfter.

Mest missnöjd är man med underkläderna, 59 procent menar att de inte hade till gång till underkläder som passar deras kroppar. På andra plats kommer uniformer, 39 procent är missnöjda med passformen på dessa.

– Det råder ingen brist på Försvarsmaktens ambitioner. Jag har läst ett antal policydokumentet och styrdokument där Försvarsmakten uttrycker hur viktigt det är med jämställdhet och mångfald för att få en väl fungerande verksamhet. Men alltför sällan leder dessa vackra ord till någon konkreta resultat, säger Lars Fresker, förbundsordförande.

Två tredjedelar av de tillfrågade kvinnorna svarar att de inte har tillgång till underkläder som fungerar. Framför allt det trosorna som man anser vara obekväma. De är trånga i benen, skaver i ljumskarna och har alldeles för smal och tajt resår i linningen.

”Mina höfter är för breda för de manliga storlekarna. Jag väger 60 kg men måste ha byxor för 75 kg. Detta gör att de är väldigt stora och pösiga.”

För ytterligare information och intervjuer, kontakta: lars.fresker@officersforbundet.se, förbundsordförande, Officersförbundet, 070-628 25 81 eva.langlet@officersforbundet.se, informatör, Officersförbundet 070-654 45 00 För mer information om Officersförbundet, besök www.officersforbundet.se

Officersförbundet är ett fackförbund för officerare, soldater och sjömän inom Försvarsmakten. Officersförbundet organiserar 12500 aktiva medlemmar som tjänstgör eller är under utbildning inom Försvarsmakten. Förbundet består av 32 lokala officersföreningar. Officersförbundets verksamhet leds av förbundsstyrelsen.