Gotländsk officer vald till vice ordförande i Officersförbundet

2014-11-20

Försvarsmakten är satt under press och Officersförbundet måste värna anställda soldater och officerares villkor och rättigheter. Det anser Karl-Johan Boberg som idag valdes till förste vice ordförande i Officersförbundet.

– Parternas roll och inflytande på arbetsmarknaden negligeras i Försvarsmaktens iver att effektivisera och springa snabbare. Men vi har ett regelverk i Sverige att följa och som statlig myndighet borde Försvarsmakten vara föregångsmyndighet. Tyvärr är det inte så. Officersförbundet har här en viktig controllerfunktion att fylla, säger Karl-Johan Boberg.

Boberg tjänstgör på Amfibieregementet i Berga men är bosatt på Gotland där han även är engagerad i lokalpolitiken.

Officersförbundet vill under de kommande tre åren även fortsätta att betona för politikerna behovet av balans mellan uppgifter och resurser.

– Nu börjar det återigen bli ett accepterat faktum att vi måste ha ett fungerande försvar. Nu gäller det bara att få den insikten att omsättas i en Försvarsmakt där det som beställts faktiskt betalas, säger Karl-Johan Boberg.

Officersförbundet är ett fackförbund för all heltidstjänstgörande militär personal. Officersförbundet organiserar drygt 13 200 aktiva medlemmar som tjänstgör eller är under utbildning inom Försvarsmakten. Förbundet består av 31 lokala officersföreningar. Officersförbundets verksamhet leds av förbundsstyrelsen.

För ytterligare information och intervjuer, kontakta:
lars.fresker@officersförbundet.se, förbundsordförande, Officersförbundet, 070-628 25 81
daniel.skoglund@officersforbundet.se, pressansvarig, Officersförbundet 0765-254 085

För mer information om Officersförbundets förbundsmöte 2014, besök www.officersforbundet.se