Officer från Enköping invald i Officersförbundets styrelse

2014-11-20

Magnus Johansson, officer på Ledningsregementet i Enköping valdes idag till ledamot i Officersförbundets styrelse.

– Vi ska se till att vi får tydliga och klara spelregler och en arbetsmiljö som verkar för balans mellan uppgifter och resurser, säger Magnus Johansson, som var suppleant i styrelsen under den föregående treårsperioden.

Officersförbundet uppfattar att den svenska allmänheten och politiker, efter de senaste årens försämrade omvärldsläge, förstått att det finns ett behov av ett fungerande svenska försvar. Samtidigt finns fortfarande ett behov av att påtala att det behövs mer resurser om försvaret ska kunna fungera.

– Försvaret måste på allvar börja se sin personal som en resurs och inte en kostnad. Det gäller även politiken. Goda villkor kommer att få fler utbildade soldater och officerare att stanna kvar. Satsningar på personalen kommer i längden att bekosta sig självt genom minskat behov av att utbilda folk från grunden, säger Magnus Johansson.

Officersförbundet är ett fackförbund för all heltidstjänstgörande militär personal. Officersförbundet organiserar drygt 13 200 aktiva medlemmar som tjänstgör eller är under utbildning inom Försvarsmakten. Förbundet består av 31 lokala officersföreningar. Officersförbundets verksamhet leds av förbundsstyrelsen.

daniel.skoglund@officersforbundet.se, pressansvarig, Officersförbundet 0765-254 085

För mer information om Officersförbundets förbundsmöte 2014, besök www.officersforbundet.se