Officer från Nynäshamn invald i Officersförbundets styrelse

2014-11-20

Susanne Nyberg, sjöofficer på Fjärde sjöstridsflottiljen i Berga omvaldes idag till ledamot i Officersförbundets styrelse.

Hon ser det som en viktig uppgift att förbättra arbetsmiljön för försvarsmaktens anställda. Med det nya omvärldsläget går många på knäna.

– Vi måste fortsätta att ständigt påpeka att nuvarande försvar är byggt för ett annat läge. Våra medlemmar jobbar just nu hårt för att lösa sina uppgifter, säger Susanne Nyberg.

Inom försvaret har de senaste årens omställningar även lett till ökad tungroddhet som drar tid från kärnverksamheten.

– Det utökade administrativa ansvaret samt ett opålitligt och svårarbetat stödsystem orsakar mycket stress och frustration. Både personal, materiel och hela system blir kraftfullt lidande av detta. Vi måste få beslutsfattare på olika nivåer att förstå att Försvarsmakten inte är som vilken firma som helst, säger Susanne Nyberg.

Officersförbundet ser även ett stort behov av att påpeka att försvaret måste ges balans mellan uppgifter och resurser. Nu verkar politiker och allmänhet åter anse att Sverige behöver ett fungerande försvar, men då måste det tillföras resurser.

– En gång i tiden fanns det marginaler, men de är borta nu. Vi är slimmade på förbanden och verksamheten funkar för att personalen verkligen brinner för att göra sitt jobb, säger Susanne Nyberg.

Officersförbundet är ett fackförbund för all heltidstjänstgörande militär personal. Officersförbundet organiserar drygt 13 200 aktiva medlemmar som tjänstgör eller är under utbildning inom Försvarsmakten. Förbundet består av 31 lokala officersföreningar. Officersförbundets verksamhet leds av förbundsstyrelsen.

För ytterligare information och intervjuer, kontakta:
lars.fresker@officersförbundet.se, förbundsordförande, Officersförbundet, 070-628 25 81
daniel.skoglund@officersforbundet.se, pressansvarig, Officersförbundet 0765-254 085

För mer information om Officersförbundets förbundsmöte 2014, besök www.officersforbundet.se