Regeringens krav leder till ökad obalans mellan uppgifter och resurser

2013-08-26

Officersförbundet är mycket kritiskt till regeringens hantering av Försvarsmaktens personalbehov intill 2019. Regeringens krav på ändrad planering med minskade personalkostnader kommer att leda till en sammantaget försämrad operativ förmåga.

Försvarsmakten har nu lämnat sitt svar till regeringen angående uppdraget att planera om så att personalkostnaden blir 500 miljoner lägre 2019. Försvarsmakten menar att den stora mängd befattningar som måste strykas i FMORG 13 leder till konsekvenser för den samlade operativa förmågan, minskad förmåga att upprätthålla grundberedskap, minskad förmåga till insatser, minskad produktionskapacitet och minskad förmåga att utveckla och vidmakthålla krigsförbanden.

Officersförbundet är enig med Försvarsmakten om de stora konsekvenser som regeringens krav på ändrad planering leder till.

-        Regeringen har nu bollen, det är tydligt att det inte både går att ha och äta kakan samtidigt. Jag påstår att Försvarsmaktens bedömning av hur organisationen ska se ut är avsevärt mer trovärdig än regeringens. Utifrån medlemmarnas dagliga erfarenheter vet jag att organisationen redan idag är alldeles för slimmad, säger Lars Fresker, Officersförbundets ordförande

Utöver de konsekvenser som Försvarsmakten särskilt lyft fram så pekar Officersförbundet på att det redan nu är obalans mellan uppgifter och personella resurser vilket leder till ökad ohälsa bland Försvarsmaktens personal. Vidare att all personal behövs intill 2019 för att det ska finnas några förutsättningar att nå regeringens inriktning.

-        Regeringen må ha sitt mål och sin syn på vilka personalkategorier som ska finnas i Försvarsmakten 2019. Om de har rätt eller fel ska utvärderas av försvarsberedningen och prövas av Riksdagen inför 2015. Men de kan inte blunda för att det just nu är en obalans mellan uppgifter och personella resurser. En ändrad planering för 2019 sätter onekligen käppar i hjulet för att skapa balans här och nu avslutar Lars Fresker.

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Officersförbundet är ett fackförbund för officerare, soldater och sjömän inom Försvarsmakten. Officersförbundet organiserar 12 000 aktiva medlemmar som tjänstgör eller är under utbildning inom Försvarsmakten. Förbundet består av 32 lokala officersföreningar. Officersförbundets verksamhet leds av förbundsstyrelsen.

För ytterligare information och intervjuer, kontakta: lars.fresker@officersforbundet.se, förbundsordförande, Officersförbundet, 070-628 25 81 eva.langlet@officersforbundet.se, informatör, Officersförbundet 070-654 45 00 För mer information om Officersförbundet, besök www.officersforbundet.se