• Offitech/

Offitech förvärvar och blir branschens största privata aktör – beräknas omsätta över 100 Mkr

Report this content

Offitech, som erbjuder IT-lösningar för dokumenthantering, har gjort ett övertag av Konica Minoltas service- och försäljningskontor i Malmö, Kalmar och även kunder i Stockholm. Genom övertaget blir Offitech den största privata aktören i branschen och beräknas omsätta över 100 miljoner kronor.

Med förvärvet stärker Offitech sin position som IT-leverantör runt om i Sverige och blir nu verksamma på åtta orter inklusive de tre storstadsregionerna.

– Det är ett stort steg och en milstolpe för oss. Med övertaget dubblar vi nästan vår omsättning och vi blir betydligt starkare inom IT-tjänster samtidigt som vi växer geografiskt. Vi har arbetat för att kunna öppna försäljningskontor i både Malmö och Kalmar och med den här affären får vi även en inarbetad marknad. Vi välkomnar varmt våra nya medarbetare och ser fram emot att tillsammans nå nya mål, säger Robert Bergqvist, vd på Offitech.

Den nya konstellationen och med etableringen på de nya orterna kommer att innebära ett tillskott på ett antal IT-konsulter, säljare och servicetekniker till Offitechs redan starka team. Konica Minolta har länge varit ett av de varumärken som det varumärkesoberoende Offitech erbjuder.

– Vi känner oss trygga med Konica Minolta och är glada över att få förtroendet att ta över deras fina verksamheter i Malmö och Kalmar, samt delar av kundrelationerna i Stockholm. Vi har haft dem i vårt erbjudande till våra kunder under lång tid och vet att de har riktigt bra produkter och tjänster. Nu kommer våra nya medarbetare även att kunna erbjuda vårt övriga sortiment och det kommer bli starkt, säger Robert Bergqvist.

Offitech har de senaste åren växt både organsikt och genom förvärv. Idag finns det i Göteborg, där huvudkontoret ligger, Stockholm, Malmö, Kalmar, Borås, Trollhättan, Skara och Stenungsund. Den fortsatta planen är fortsatt expansion för att alltid kunna vara nära kunden och ge bästa möjliga service.

För ytterligare information kontakta:
Robert Bergqvist, vd Offitech AB, tfn: 031-746 82 02, alt. robert.bergqvist@offitech.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Offitech, tfn: 070-746 25 79, alt. anders.ekhammar@perspective.se
www.offitech.se

Offitech grundades 1990 och har under åren varit en stark leverantör av IT-lösningar för dokumenthantering i Sverige. Bolaget är märkesoberoende och har idag ett flertal lokala kontor i Sverige. Offitech har en stor kundbas där merparten är små och medelstora företag men det finns även börsnoterade bolag och skolor bland kunderna.

Citat

Det är ett stort steg och en milstolpe för oss. Med övertaget dubblar vi nästan vår omsättning och vi blir betydligt starkare inom IT-tjänster samtidigt som vi växer geografiskt. Vi har arbetat för att kunna öppna försäljningskontor i både Malmö och Kalmar och med den här affären får vi även en inarbetad marknad. Vi välkomnar varmt våra nya medarbetare och ser fram emot att tillsammans nå nya mål.
Robert Bergqvist, vd på Offitech