Ohlandergruppen utmanar branschen för företagstjänster

Report this content

Ohlandergruppen byter namn från Office 360 samtidigt som man utmanar branschen för företagstjänster inom IT, print och telefoni.

Branschen för företagstjänster i Sverige är fragmenterad. Instegskostnaderna är relativt små, vilket gör att marknaden domineras av många små och några stora aktörer. Många leverantörer startar som avknopp-ningar och med ett begränsat antal större kunder eftersom lönsamheten är större där. Mindre och medel­stora företag har därför sämre möjligheter att få ett bra stöd för sina företagskritiska stödfunktioner och får betala för mycket för den leverans de får.

Ohlandergruppen, som varit verksam på den svenska marknaden sedan hösten 2013, har valt att fokusera just på små och medelstora företag och organisationer. Innehållet och paketeringen av erbjudandet är inriktat på behoven som detta segment har, vilket bland annat innebär hög tillgänglighet på support och välutbildad personal.

I maj 2014 förvärvades företaget SoftPower AB som har varit verksamma i över 15 års tid med inriktning på IT-drift och support.

– Vi har lyckats bra med att positionera oss med våra företagstjänster till små och medelstora organisa­tioner, säger vd Stefan Ohlander. Idag tar vi fullt ansvar för försäljning, installation, driftsättning och support inom våra tjänster IT, print och telefoni. Vi har visat att det finns en lönsam marknad om man har ett långsiktigt och seröst synsätt.

– Att byta namn till Ohlandergruppen är ett sätt att ytterligare förstärka att vi vågar stå bakom vår leverans till den grad att jag sätter mitt namn på det vi levererar. Det ligger också i linje med den kundnära och personliga leverans som vi redan från början såg som en konkurrensfördel.

Formellt byter Ohlandergruppen namn den 1 februari. Förändringen innebär inte några andra förändringar i verksamheten eller för befintliga kunder.

För ytterligare information, kontakta:
Stefan Ohlander, vd
Mail: stefan.ohlander@ohlandergruppen.se

Ohlandergruppen levererar företagstjänster inom områdena IT, print och telefoni. Bolaget grundades 2013 av Stefan Ohlander och P-O Ohlander, båda verksamma i företaget idag. Bolaget har 11 anställda och omsatte 19 mkr 2015. Ohlandergruppen utsågs 2015 till ett av Sveriges mest snabbväxande företag och målet är att 2018 omsätta 80 Mkr per år.