De kommer driva hotellet på Parkvägen vidare

Nu är det klart: fastighetsutvecklarna Sens Group tar över driften av hotellet på Parkvägen i Umeå och det är snabba ryck som gäller då man hoppas kunna ta emot gäster direkt efter påskhelgen.

- Lokalerna är verkligen jättefina. Stora ljusa och fräscha! Vi har alla förutsättningar för att kunna leverera bra service och leva upp till förväntningarna från såväl kunder som oss själva, säger Magnus Wennberg, Sens Group.

Det arbetas febrilt inför nyöppningen i april, men det blir inga stora förändringar. Lokalerna kommer i stort sett att se ut som tidigare och namnet på skylten kvarstår, Hotel Vilja. Man fortsätter alltså med hotellverksamheten, men nu med en tydligare inriktning på långtidslösningar av logi för företag och andra organisationer.

2019 beslöt OK Västerbotten att överlåta driften av hotellet till BWO Capital AB, för att kunna fokusera på kärnverksamheten, det vill säga de 36 OKQ8-stationerna i länet. Tyvärr gjorde pandemin att det, trots hyresreduktioner, blev svårt för BWO Capital att få lönsamhet och man träffade därför en överenskommelse om att avsluta hyresavtalet i förtid och den tidigare hyresgästen lämnade lokalerna i februari.

– Vi är glada över att vi snabbt hittat en ny och långsiktig partner som tror på Umeå. Sens Group visade upp en hållbar plan som känns bra för oss på OK Västerbotten och i förlängningen våra medlemmar. Det gick snabbt att komma överens och båda parter har verkligen gett allt för att hitta en bra lösning, säger David Persson, affärsutvecklare på OK Västerbotten.

Sens Group har sedan tidigare ett långtgående samarbete med Norrlandsoperan och förhoppningen är hitta fler liknande samarbeten med andra aktörer, alltifrån byggföretag till idrottslag. Hyresavtalet löper på fyra år till att börja med och som fastighetsägare kommer OK Västerbotten fortsatt ansvara för fastighetsskötseln.

- Vi är väldigt nöjda med detta upplägg och tackar OK Västerbotten för god dialog och snabba beslutsvägar, det ska bli oerhört roligt att få komma igång och ta emot de första gästerna, säger Magnus Wennberg slutligen.

Kontakt:
David Persson, affärsutvecklare OK Västerbotten
david.persson@vasterbotten.ok.se

Magnus Wennberg, Sens Group
magnus@sens.nu

OK Västerbotten är en förening som ägs av sina medlemmar och drivs på demokratisk grund. Vi är i dag fler än 96 000 medlemmar och driver 36 drivmedelsstationer runt om i Västerbotten. Samtliga stationer samarbetar under varumärket OKQ8. Alla beslut fattar vi tillsammans och eventuell vinst delar vi på. Vi är ett lokalt, nytänkande och hållbart alternativ – för dig och oss, för samhället och miljön.

Vi är glada över att vi snabbt hittat en ny och långsiktig partner som tror på Umeå. Sens Group visade upp en hållbar plan som känns bra för oss på OK Västerbotten och i förlängningen våra medlemmar. Det gick snabbt att komma överens och båda parter har verkligen gett allt för att hitta en bra lösning.
David Persson, affärsutvecklare på OK Västerbotten.