Konstutställning öppnar på unik plats i Umeå

Den 4 oktober öppnar konstutställningen Västerbottnisk katalog av Ludwig Franzén på OK Västerbottens station på Parkvägen i Umeå. Utställningen är framtagen till konceptet Konst på väg som är ett initiativ av OK Västerbotten.

– Vi vill främja den lokala konsten och bjuda våra medlemmar och kunder på en upplevelse utöver det vanliga, säger Hanna Olsson, kommunikationschef på OK Västerbotten.

På stationen presenterar Ludwig Franzén särskilt utvalda konstverk i form av bilder målade med akrylbläck i gult, orange och mörkbrunt.

– Jag har samlat på motiv jag gillar, utan närmare eftertanke. Det är ofta platser i utkanten och saker som inte används längre. Men när det urvalet sammanställs, kan jag se att bilderna betyder något tillsammans. De visar Västerbotten som ett landskap fullt av gåtor och ledtrådar. Det gör mig inte till en detektiv. Jag söker inte efter lösningen, jag söker efter hopp. Anledningar att hoppas gömmer sig bland skrotet i landskapet, så medan jag går runt och rotar gör jag bilder av det, säger konstnären Ludwig Franzén.

Utställningen är öppen för allmänheten mellan den 4 oktober och 4 januari 2024. Konstnären är på plats på stationen på Parkvägen den 4 oktober för samtal med besökare mellan klockan 12.00–18.00.

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson, kommunikationschef
hanna.olsson@vasterbotten.ok.se

OK Västerbotten är en lokal, kooperativ förening som ägs av sina drygt 90 000 medlemmar. Vi underlättar för människor i rörelse och verkar för ett hållbart och levande län, från kust till fjäll. Samtliga OK Västerbottens 36 stationer samarbetar under varumärket OKQ8. Alla beslut fattar vi tillsammans och eventuell vinst delar vi på. Vi är ett lokalt, nytänkande och hållbart alternativ – för dig och oss, tillsammans för ett levande län.