Länstäckande loppis till förmån för Hjältarnas hus

Allt överskott skänks till Hjältarnas hus.

– Vi ville göra någonting som både kunde knyta samman länet och som skulle göra nytta för Hjältarnas hus. En loppis är helt i linje med vad vi vill åstadkomma, säger Erica Lundgren, vd OK Västerbotten.

Carola Lestander, Christer Nederstedt och Erica Lundgren vid byggnationen av Hjältarnas hus. Foto: Johan Gunséus

OK Västerbotten bjuder in hela Västerbotten till loppis. Kunder, medlemmar, ortsbefolkning och medarbetare uppmuntras att bidra med saker till försäljning och allt överskott går oavkortat till Hjältarnas hus. Insamlingen av saker att sälja pågår mellan 2 och 5 oktober och det är fritt fram för alla att bidra. Alla bemannade OKQ8-stationer tar emot prylar att sälja.

– Att genomföra en länstäckande loppis är ett sätt för oss att visa upp poängen med vår förening – gemenskapen. Och gemensamt vill vi fortsätta att stötta Hjältarnas hus. De gör en otrolig insats med sin verksamhet och den vill vi absolut vara med och stödja, säger Erica Lundgren.

Anhörigboendet Hjältarnas hus öppnade i maj i år och ligger i anslutning till Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

– Det är jättekul och uppskattat att organisationer som OK Västerbotten med sina 94 000 medlemmar vill engagera sig i vår verksamhet. Förutom det ekonomiska bidrag som loppisarna kan generera så är det dessutom ett värdefullt tillfälle för oss att få synas runtom i länet, Carola Lestander, verksamhetschef på Hjältarnas hus och fortsätter:

– Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med OK Västerbotten och jag tror att vi kan göra många bra saker tillsammans.

OK Västerbotten har sedan tidigare ett samarbete med Hjältarnas hus, bland annat genom att erbjuda drivmedel utan extra kostnad till husets personal och familjebil. Dessutom har särskilda hjälterum på OK Hotell på Haga införts, där en fast del av rumskostnaden går direkt till Hjältarnas hus. Och nu fortsätter de alltså samarbetet med en länstäckande loppis.

– Självklart vill vi att så många som möjligt ska vara med. Vi kommer bjuda på kaffe och hoppas vi får en härlig höstdag ute på stationerna, avslutar Erica Lundgren.

Om Hjältarnas hus:

Svårt sjuka barn och familjer från de fyra nordligaste länen remitteras till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Ofta innebär de långa distanserna att familjer måste splittras om ett barn blir långvarigt sjuk. Tack vare Hjältarnas hus kan barnen bo tillsammans med sina nära under påfrestande behandlingar.

Carola Lestander, verksamhetschef Hjältarnas hus, 070-575 54 59

Lördag 7 oktober arrangerar OK Västerbotten en loppis som involverar i stort sett hela länet. Föreningens samtliga 21 bemannade OKQ8-stationer är engagerade. Allt överskott skänks till Hjältarnas hus.

Vi ville göra någonting som både kunde knyta samman länet och som skulle göra nytta för Hjältarnas hus. En loppis är helt i linje med vad vi vill åstadkomma.
Erica Lundgren, vd OK Västerbotten