Nu inviger OKQ8 Lycksele miljövänligare biltvätt

I helgen inviger OKQ8 Lycksele sin nya tvättanläggning. Förutom att den använder den senaste tekniken inom automattvättar är den också snällare mot miljön. Bland annat är tvättmedlet Svanenmärkt och det finns både oljeavskiljare och reningsverk.
– Vi renar allt vatten själva och klarar därmed Naturvårdsverkets utsläppsregler, förklarar Anders Johansson, säljchef på OKQ8 Lycksele.

Med den nya tvätten finns alltså möjligheten att göra bilen ren med den senaste tekniken, samtidigt som kunderna slipper tynga sitt miljösamvete. Det är en stor och viktig investering för QKQ8-stationen i Lycksele.

– Vi måste sluta med den dåliga ovanan att tvätta bilen på vår egen garageuppfart. Främst för att föroreningar rinner direkt ut i dagvattnet, men också för att det inte är tillåtet – såvida du inte har en oljeavskiljare hemma, berättar Anders Johansson och lägger till:

– Nu kan vi erbjuda Lyckseleborna ett riktigt effektivt och klokt tvättalternativ.

I den nya biltvätten används bara Svanenmärkta tvättmedel. Det innebär att kemikalierna är miljögodkända av Svanen och att resultatet blir minst lika bra som om du använder icke-miljögodkända tvättmedel. I tvätthallen finns oljeavskiljare och reningsverk som suger upp tungmetaller ur smutsvattnet, vilket en slambil hämtar med jämna mellanrum. Tvätten är anpassad för nya bilar och använder den absolut senaste tekniken inom automattvättar, till exempel är sidoborstarna ledade.

Förutom den nya biltvätten inviger OKQ8 Lycksele även matkonceptet Quick to go, med en lokalt anpassad meny med fokus på fräscha mackor och sallader.
– Det ska smaka gott, vara näringsriktigt och vara enkelt att ta med sig för den som är på språng, berättar Anders Johansson, som laddat upp för en intensiv invigningshelg med många erbjudanden.

Anders Johansson, säljchef OKQ8 Lycksele, 070-233 20 75

På bilden: Niklas Evertsson, Sandra Engman och Anders Johansson.
Foto: Johan Gunséus

OK Västerbotten är en förening som ägs av sina medlemmar och drivs på demokratisk grund. Vi är i dag fler än 90 000 medlemmar och driver ett hotell samt 35 bensin- och automatstationer runt om i Västerbotten. Samtliga stationer samarbetar under varumärket OKQ8. Alla beslut fattar vi tillsammans och eventuell vinst delar vi på. Vi är ett lokalt, nytänkande och hållbart alternativ – för dig och oss, för samhället och miljön.

Nu kan vi erbjuda Lyckseleborna ett riktigt effektivt och klokt tvättalternativ
Anders Johansson, säljchef