Nu invigs nya laddstationer från Tesla och Skellefteå Kraft!

Erica Lundgren, vd: ”Vi vill att våra medlemmar ska kunna göra hållbara val”

På lördag invigs de nya laddstationerna för elbilar i Skellefteå. Under invigningen får besökarna möjlighet att provköra två av Teslas bilmodeller: Model S och nya Model X.

– Samarbetet mellan OKQ8 och Tesla är någonting som vi är stolta över. Att nu, tillsammans med Skellefteå Kraft, kunna erbjuda fler laddstationer för våra elbilister i Västerbotten ligger helt i linje med hur vi vill bidra till en hållbar utveckling, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

På lördag invigs de nya laddstationerna på OKQ8 Solbacken. "Vi vill att våra medlemmar ska kunna göra hållbara val. Det här är ett led i vår strävan", säger Greger Lindsköld, säljchef på OKQ8 Solbacken.

OKQ8:s samarbete med Tesla inleddes redan under 2014 då de första Supercharging-stationerna för samarbetet lanserades i Sillekrog, Sundsvall och Ödeshög. Satsningen är en del av OKQ8:s arbete för att uppmuntra till och underlätta för hållbara val. Nu har turen kommit till Skellefteå där Teslas Supercharging-stationer och Skellefteå Krafts stationer för snabbladdning av elbilar nu ska invigas.

– För OK Västerbotten ligger det här samarbetet i linje med vad vi vill åstadkomma för våra medlemmar. Vi vill kunna erbjuda de som vill möjligheten att göra hållbara val. Sedan är det väldigt roligt att kunna gör det tillsammans med Tesla som är en modern och innovativ partner, samt Skellefteå Kraft, en stor lokal aktör med kunder över hela landet, säger Greger Lindsköld, säljchef på OKQ8 Solbacken.

– Det är fantastiskt att få öppna vår norra rutt som erbjuder alla Tesla-ägare möjlighet att snabbladda på de nyinvigda Supercharging-stationerna i Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Tesla utvecklar ständigt laddinfrastrukturen av både Superchargers och Destinationshargers och Supercharging-stationen i Skellefteå är nummer 250 i Europa. Att köra från Ystad till Haparanda utan klimatpåverkan är nu en verklighet, säger Christian Marcus, Region Manager Nordics på Tesla.

Laddstationerna invigs lördag 22 oktober, mellan klockan 12 och 15 på OKQ8 Solbacken i Skellefteå.
Då blir det provkörning av elbilar, gratis biltvätt för elbilar och materbjudanden från OKQ8.

Erica Lundgren
erica.lundgren@vasterbotten.ok.se

OK Västerbotten är en förening som ägs av sina medlemmar och drivs på demokratisk grund. Vi är i dag fler än 90 000 medlemmar och driver ett hotell samt 35 bensin- och automatstationer runt om i Västerbotten. Samtliga stationer samarbetar under varumärket OKQ8. Alla beslut fattar vi tillsammans och eventuell vinst delar vi på. Vi är ett lokalt, nytänkande och hållbart alternativ – för dig och oss, för samhället och miljön.

Samarbetet mellan OKQ8 och Tesla är någonting som vi är stolta över. Att nu, tillsammans med Skellefteå Kraft, kunna erbjuda fler laddstationer för våra elbilister i Västerbotten ligger helt i linje med hur vi vill bidra till en hållbar utveckling.
Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.