Nu öppnar den nya miljövänliga snabbtvätten på Ersboda

OK Västerbotten fortsätter sin hållbarhetssatsning i länet

En ny snabbtvätt som är skonsam för miljön står nu färdig vid OKQ8 Ersboda.
Det är en viktig del i föreningens totala hållbarhetsarbete.

– Vi strävar efter att skapa hållbara stationer och att hålla en bra service i hela Västerbotten. Med den här hallen skapar vi större möjligheter för Umeåborna att tvätta bilen miljöklokt, säger Peter Lilja, drift- och fastighetsansvarig på OK Västerbotten.

Hannu Karhu, stationschef OKQ8 Ersboda. Fotograf Johan Gunséus.

Att tvätta bilen på station eller i snabbtvätt är efterfrågat. Statistik visar att bilister i Västerbotten är bra på att tvätta bilen rätt – det vill säga i biltvätt och med rätt rening – och efterfrågan bara ökar. I dag vill de flesta tvätta utan större negativ inverkan på miljön. Att investera i moderna tvättar är viktiga delar i OK Västerbottens övergripande hållbarhetssatsning, där fokus ligger på möjliggöra liv i hela länet.

– I det arbetet ingår att utveckla stationerna till att bli mindre klimatbelastande och där spelar biltvättarna en nyckelroll. Det känns bra att vi möter den ökade efterfrågan på biltvätt med modern utrustning och rätt rening, säger Erica Lundgren, vd OK Västerbotten.

Den nya tvätten på Ersboda erbjuder kunderna ett mellanting mellan att tvätta själv och att använda sig av en automattvätt. Kunden behöver till exempel inte ta med sig någonting, allt finns i tvätten: tvättmedel, avfettning och vax.

Snabbtvätten har redan öppnat, officiell invigning blir det den 7-8 september.

– Vi har haft en liknande anläggning på OKQ8 Kronoparken i Umeå några år som är väldigt omtyckt. Nu får ännu fler möjligheten att skippa bilvård på sin egen uppfart och istället tvätta på ett miljövänligare sätt, säger Peter Lilja, drift- och fastighetsanvarig på OK Västerbotten.

Det är i år 50 år sedan den första tvätta-själv-hallen öppnades i Umeå på OK Parkvägen. Där har det under sommaren också färdigställts en ny miljövänligare automattvätt.

Läs mer om OK Västerbottens hållbarhetsarbete:

För mer information kontakta:

Erica Lundgren, VD
erica.lundgren@vasterbotten.ok.se

Peter Lilja, drift- & fastighetsansvarig
peter.lilja@vasterbotten.ok.se

En ny snabbtvätt som är skonsam mot miljön står nu färdig vid OKQ8 Ersboda. Det är en viktig del i föreningens totala hållbarhetsarbete.

Vi strävar efter att skapa hållbara stationer och att hålla en bra service i hela Västerbotten. Med den här hallen skapar vi större möjligheter för Umeåborna att tvätta bilen miljöklokt.
Peter Lilja, drift- och fastighetsansvarig på OK Västerbotten