Ny försäljningschef på OK Västerbotten

Robert Kristoffersson är ny försäljningschef på OK Västerbotten. Han tillträder den 1 april.
– Jag är otroligt taggad! Efter en massa år inom försäljning känns det väldigt roligt att få återkomma till den bransch där jag inledde min bana en gång i tiden, säger han.

Robert Kristoffersson har en gedigen erfarenhet av försäljning och butiksdrift från såväl stora som mindre företag. Närmast kommer han från Ikea där han varit avdelningschef sedan varuhuset öppnade, med ansvar för tre avdelningar och drygt ett tiotal medarbetare. Robert har även arbetat nästan tio år för Teknikmagasinet, där han rekryterades till uppdraget som butikschef när kedjan etablerade sig i Umeå. Inom några år fick han rollen som distriktschef för Teknikmagasinet, med ansvar för etablering och driftstagande av samtliga butiker i Norrland.

Den 1 april börjar han som försäljningschef på OK Västerbotten för att arbeta med föreningens 36 OKQ8-stationer, varav 21 är bemannade.

– Det känns verkligen spännande. Jag kommer faktiskt ursprungligen från OKQ8, det var mitt första jobb när jag växte upp i Boden. När jag flyttade till Umeå för att plugga jobbade jag på stationen på Grubbe under hela studietiden. Där väcktes mitt intresse för kundservice och försäljning, vilket har följt mig genom åren. Det känns kul att få komma tillbaka till där allt började, säger Robert Kristoffersson.

Han tilltalas av OK Västerbottens tanke om lokal närvaro – att föreningen försöker finnas på så många orter som möjligt.

– Det hjälper människor att kunna bo kvar där de vill bo. Jag uppskattar också att OK Västerbottens stationer inte är helt konceptstyrda, vilket gör att man kan lokalanpassa sortimentet utifrån var de ligger, säger Robert Kristoffersson.

Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten, är glad över rekryteringen och ser fram emot att få välkomna Robert Kristoffersson på hans första dag på jobbet.

– Robert har en bred erfarenhet av försäljning, butiksdrift, etablering, ledningsfunktion och konceptuella butiker. Jag är övertygad om att han på bästa sätt kommer att bidra till vår fortsatta utveckling av OK Västerbotten. Vi är ett härligt gäng här så jag hoppas att han ska trivas, säger hon.

I sin roll som försäljningschef ansvarar Robert Kristoffersson för affärsutveckling och försäljningsstrategi – i nära samarbete med säljcheferna på stationerna runt om i Västerbotten.

– Tillsammans ska vi sätta en säljkultur och en väg framåt. Jag tror och hoppas att jag ganska snart kan förstå både utmaningar och potential – jag är väldigt peppad, säger han.

Robert Kristoffersson ersätter David Persson, som går vidare mot nya utmaningar.

Erica Lundgren
erica.lundgren@vasterbotten.ok.se

OK Västerbotten är en förening som ägs av sina medlemmar och drivs på demokratisk grund. Vi är i dag fler än 93 000 medlemmar och driver ett hotell samt 36 drivmedelsstationer runt om i Västerbotten. Samtliga stationer samarbetar under varumärket OKQ8. Alla beslut fattar vi tillsammans och eventuell vinst delar vi på. Vi är ett lokalt, nytänkande och hållbart alternativ – för dig och oss, för samhället och miljön.