Nytt lokalt samarbete ger västerbottningarna smak av amerikansk street food

Med smakrika och påhittiga inslag från Den vilda kocken, det vill säga Erik Brännström, breddar OK Västerbotten sitt matutbud.
Från och med nu kan kunderna beställa rätter som Halloumi hell, Kebab explosion och Blueberry ribs på utvalda OKQ8-stationer i länet.
– Det är lokalproducerad mat av lokala kockar, med smaker från Mexiko och USA. Det är ett samarbete som passar oss perfekt, säger David Persson, affärsutvecklare på OK Västerbotten.

Bakom Street Taste, som konceptet heter, står Erik Brännström tillsammans med Cia Omma och Olle Hjelm. Street Taste har i dagarna börjat säljas på sex OKQ8-stationer i Västerbotten: Kronoparken (Umeå), Parkvägen (Umeå), Carlslid (Umeå), Solbacken (Skellefteå), Lycksele och Storuman. Fler kan tillkomma längre fram. Intresset är stort och breddar det befintliga utbudet av bland annat sallader, korv, mackor, parisare och hamburgare.

Det är Den vilda kocken, Erik Brännström, med bas i Skellefteå, som tagit fram rätterna. Han har använt lokala råvaror – de blåbärskokta BBQ-ribsen kommer till exempel från Burträsk.

– Det känns fantastiskt roligt att nå ut med ett koncept som är rejält rotat i Västerbotten, med inspiration från andra sidan Atlanten. Snabblagad och god mat med hög kvalitet, för hela familjen, förklarar Erik Brännström.

Samarbetet betyder att OK Västerbotten nu också kan erbjuda kunderna fler vegetariska rätter av hög kvalitet.

– Vi har bland annat tagit fram två halloumirätter: Halloumi hell och Halloumi heaven. Den ena är kryddstark och den andra lite rundare i smaken och med spenat som komplement till halloumiosten, berättar David Persson på OK Västerbotten.

Street Taste-menyn i sin helhet: Sloppy Joe, Halloumi hell, Triple cheese n’ ham, Tortilla taco dog, Kebab explosion, Halloumi heaven, Calzone style, Blueberry ribs.

Bildtext: Elina Lundqvist, Abshir Mumin och Emma Strömberg vid OKQ8 Kronoparken i Umeå. Foto: Johan Gunséus

David Persson, affärsutvecklare, OK Västerbotten          070-205 05 80
Erik Brännström, Den vilda kocken                                  070-328 64 86

Erik Brännström, Den vilda kocken