OK Västerbotten flyttar fram medlemsdagen på länets OKQ8-stationer – röstning sker digitalt

Ok Västerbotten har på grund av coronaviruset beslutat att flytta fram den årliga medlemsdagen som skulle ha genomförts på alla 21 bemannade OKQ8-stationer i Västerbotten på lördag den 21 mars.

– Det känns förstås oerhört tråkigt att ställa in vår uppskattade medlemsdag, men det är det enda rätta beslutet i rådande läge, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

OKQ8station i Ume

– Vår medlemsdag brukar vara populär och samla många människor på våra OKQ8-stationer runtom i länet. Vi vill att medlemsdagen ska fortsätta vara en lustfylld dag då man träffar andra medlemmar och stationspersonal samt röstar fram ägarombuden. Det känns omöjligt att få till det som virusläget ser ut just nu. Vi flyttar därför själva medlemsdagen till efter sommaren, men fortsätter med röstningen såväl digitalt som på stationerna, säger OK Västerbottens vd Erica Lundgren.

OK Västerbottens OKQ8-stationer är en viktig del av samhället även i kristider och håller naturligtvis öppet som vanligt. Stationerna har rigida hygienrutiner eftersom de hanterar livsmedel och har många besökare, samt allmänna utrymmen med stor genomströmning av kunder.

– Vi har väldigt god hygien på våra OKQ8-stationer och säkerställer kontinuerligt att våra rutiner följs till punkt och pricka. Stationerna fyller just nu en viktig samhällsfunktion, de tillhandahåller inte bara drivmedel utan många av dem lämnar även ut postförsändelser innehållande mediciner och dylikt runt om i Västerbotten. Därför är det väldigt hög prioritet för oss att hålla öppet som vanligt, säger Erica Lundgren.

Digital röstning pågår

Just nu pågår röstningen av ägarombud till samtliga OKQ8-stationer i Västerbotten. Röstningen brukar vara ett viktigt inslag på den nu uppskjutna medlemsdagen, men alla medlemmar kan rösta digitalt på val.okvasterbotten.se eller med röstsedel inne på stationerna. Ägarombuden är, under två års tid, medlemmarnas representanter och verkar för att utveckla föreningen och stationerna.

– Medlemmarnas inflytande kanaliseras genom röstandet på ägarombud. Trots den inställda medlemsdagen hoppas vi att alla medlemmar tar chansen att påverka hur vår förening och de lokala OKQ8-stationerna i Västerbotten ska utvecklas, berättar Erica Lundgren.

Erica Lundgren, vd OK Västerbotten: 070-108 07 76

OK Västerbotten är en förening som ägs av sina medlemmar och drivs på demokratisk grund. Vi är i dag fler än 95 000 medlemmar och driver 36 drivmedelsstationer runt om i Västerbotten. Samtliga stationer samarbetar under varumärket OKQ8. Alla beslut fattar vi tillsammans och eventuell vinst delar vi på. Vi är ett lokalt, nytänkande och hållbart alternativ – för dig och oss, för samhället och miljön.

Trots den inställda medlemsdagen hoppas vi att alla medlemmar tar chansen att påverka hur vår förening och de lokala OKQ8-stationerna i Västerbotten ska utvecklas.