OK Västerbotten moderniserar organisationen – inför ägarombud och digitala omröstningar

OK Västerbotten förnyar organisationen i syfte att öka medlemmarnas engagemang.
Centralt i föreningens nysatsning är ägarombud och digitala omröstningar.

– Vi vill göra medlemskapet enklare och tydligare. Samtidigt tror vi att fler har möjlighet att engagera sig när det nu blir möjligt att påverka föreningen hemifrån, via datorn eller mobilen, säger Håkan Gustafsson, styrelseordförande, OK Västerbotten.

OK Västerbotten är med sina 94 000 medlemmar en av länets största föreningar. Nu gör föreningen om sin organisation och inför ägarombud, digitala omröstningar och en särskild medlemsdag.

– Den kooperativa grunden finns naturligtvis kvar, det vill säga att medlemmarna äger föreningen och delar på en eventuell vinst. Däremot ska det nu bli smidigare för den som är medlem att engagera sig i OK Västerbotten och att få ut mer av sitt medlemskap, säger Håkan Gustafsson.

Digitaliseringen innebär att medlemmarna kan påverka OK Västerbotten hemifrån. Detta genom att först nominera, och sedan rösta fram, de ägarombud som de vill se som sina språkrör vid respektive station i länet. Ägarombudet blir länken mellan medlemmen och stationen – och sedan medlemmarnas språkrör i den länstäckande organisationen.

– Vi ser framför oss att ägarombudet är en person som många på orten känner till, som vill engagera sig i sin station och som vill bidra till förbättringar, förklarar Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

Tidigare har OK Västerbotten anordnat distriktsstämmor runt om i länet, dessa ersätts nu av ägarombuden och det nya digitala röstningsförfarandet. Istället för distriktsstämmor införs en medlemsdag på respektive bemannad station.

– För den som inte vill rösta digitalt kommer det att finnas möjlighet att rösta på stationen under medlemsdagen, säger Erica Lundgren.

Viktiga datum:
1. Nominering till ägarombud: 23 november till och med 14 januari.
2. Omröstning till ägarombud: 26 februari till och med 18 mars.
3. Medlemsdag: 17 mars.

Läs mer och nominera till ägarombudsrollen här: www.okvasterbotten.se/medlem

Foto: Johan Gunséus

Håkan Gustafsson, styrelseordförande OK Västerbotten, 070-686 15 52

OK Västerbotten förnyar organisationen i syfte att öka medlemmarnas engagemang. Centralt i föreningens nysatsning är ägarombud och digitala omröstningar.

Det ska bli smidigare för den som är medlem att engagera sig
Håkan Gustafsson, styrelseordförande