OK Västerbotten satsar på superlokal sponsring

I år inleder OK Västerbotten en rad nya samarbeten med ideella föreningar. Målsättningen är att alla de 21 bemannade OKQ8-stationerna i länet ska skriva avtal med varsin förening. Fjorton avtal är redan undertecknade och fler är på gång.

– Ett levande län kräver ett levande föreningsliv – på alla nivåer. Det gäller därför att vi stöttar varandra i föreningslivet, inte minst här i mellanbygden! säger Nicklas Jonsson som är säljchef på OKQ8 i Robertsfors sedan ett år tillbaka och anställd på stationen sedan trettio år.

Hittills har OK Västerbotten, som så många andra stora aktörer i näringslivet, sponsrat större idrottsklubbar på centralorterna. Planerna på att satsa mer på samarbeten lokalt över hela länet har funnits länge. Och nu är man igång. Sedan januari arbetar OK Västerbotten aktivt med vad de har valt att kalla gräsrotssponsring.

– När pandemin slog till pausade vi det mesta av vårt sponsringsarbete. Men vi förstår hur viktigt ett aktivt föreningsliv är för länet och att föreningarna behöver allt stöd de kan få i dessa tider. Därför tänkte vi om och tog krafttag för att initiera samarbeten på alla orter där vi har bemannade stationer, säger Hanna Olsson kommunikationschef OK Västerbotten.

På Robertsfors OKQ8-station har man knutit kontakt med Robertsfors IK, en anrik idrottsförening som startade redan 1907. Fokus i föreningen har skiftat över åren och nu är det framförallt fotboll, men också orientering som engagerar Robertsforsbor i olika åldrar. Ordförande i fotbollssektionen är Joel Gradin och han ser fram emot en sommar med mycket fotboll med ortens ungdomar. För närvarande har man nio barn- och ungdomslag i gång.

– Jag tror att detta har stor betydelse. Det är bra för barn att ha nåt vettigt att göra tillsammans, särskilt nu när mycket fortfarande är stängt.

Joel Gradin gläder sig åt att Robertsfors IK nu har ett eget hamburgermål på den lokala OKQ8-stationen. Fem kronor per mål går till föreningen. Utöver det kommer Robertsfors IK:s medlemmar att ställa upp som eventpersonal under OK Västerbottens medlemsdagar, när dessa blir möjliga att genomföra igen.

Tillskottet i föreningskassan är välkommet, menar Joel Gradin, särskilt då föreningens huvudfinansiering – bilbingon – ligger på is tills vidare.
– Jag är stolt över att vi kan erbjuda våra barn, ungdomar och vuxna, en bra möjlighet att utöva idrott, på olika nivåer och till en väldigt låg kostnad. Vi vill att alla ska kunna inkluderas i vår förening, och man ska inte behöva välja bort fotboll för att man inte har råd att vara med.

Fakta
Sedan 2021 erbjuder OK Västerbotten lokala föreningar möjligheten att gå in i sponsoravtal med OKQ8-stationen på den egna orten. Gräsrotssponsringen syftar till att skapa möjligheter till en rolig och meningsfull fritid i hela länet. Målsättningen är att alla OK Västerbottens 21 bemannade stationer ska hitta en ideell förening att samarbeta med innan året är slut.

Fjorton sponsringssamarbeten har redan inletts:
OKQ8 Åsele – Åsele Ridklubb
OKQ8 Solbacken – Sunnanå SK - Herr
OKQ8 Boliden – Boliden skidförening
OKQ8 Norsjö – Norsjö Hockey
OKQ8 Kronoparken – Umeå Ryttarförening
OKQ8 Sörböle – Sunnanå SK – Fl 17
OKQ8 Robertsfors – Robertsfors IK
OKQ8 Teg – Tegs SK
OKQ8 Dorotea – Dorotea IF
OKQ8 Klemensnäs – Clemensnäs IF (fotboll)
OKQ8 Vilhelmina – Vilhelmina Ridklubb
OKQ8 Vindeln – Vindelns IF
OKQ8 Lycksele – Lycksele konståkningsförening
OKQ8 Lövånger – Lövångers Ridklubb

Pressbild
Foto: Erik Liljestrand
De samarbetar för ett levande föreningsliv i Robertsfors: Nicklas Jonsson, säljchef på OKQ8 i Robertsfors och Joel Gradin, ordförande i Robertsfors IK:s fotbollssektion.

Hanna Olsson, kommunikationschef
hanna.olsson@vasterbotten.ok.se

OK Västerbotten är en förening som ägs av sina medlemmar och drivs på demokratisk grund. Vi är i dag fler än 95 000 medlemmar och driver 36 drivmedelsstationer runt om i Västerbotten. Samtliga stationer samarbetar under varumärket OKQ8. Alla beslut fattar vi tillsammans och eventuell vinst delar vi på. Vi är ett lokalt, nytänkande och hållbart alternativ – för dig och oss, för samhället och miljön.