Siktar på 100 000 – megaloppis i Västerbotten vill slå rekord

Förra året samlade OK Västerbotten in över 50 000 kronor till Hjältarnas hus med sin jätteloppis. Nu är det dags igen: från kust till fjäll och från norr till söder går alla bemannade OKQ8-stationer i länet samman för att överträffa fjolårets summa.

Under sommaren har föreningen OK Västerbotten, som äger och driver länets alla OKQ8-stationer, uppmanat sina kunder, medlemmar och medarbetare att lämna in saker till loppmarknaden. I morgon, 30 augusti, är stoppdag för insamlingen och på lördag,1 september, är det dags för själva loppisen. Den äger rum på länets 21 bemannade OKQ8-stationer mellan klockan 10 och 15.

– En länstäckande loppis är ett sätt för oss att visa poängen med vår lokala förening: hur vi går ihop tillsammans och hjälper varandra. Loppisen visar den kraft som uppstår när många bidrar till en god sak. Tillsammans är bäst, som vi brukar säga, berättar Erica Lundgren.

Anhörigboendet Hjältarnas hus öppnade i maj i fjol och ligger i anslutning till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. OK Västerbotten har sedan tidigare ett samarbete med Hjältarnas hus, bland annat genom att erbjuda drivmedel utan extra kostnad till husets personal och familjebil. Dessutom har särskilda hjälterum på OK Hotell på Haga införts, där en fast del av rumskostnaden går direkt till Hjältarnas hus.

– Förutom det ekonomiska bidrag som loppisen kan generera så är det dessutom ett värdefullt tillfälle för oss att få synas runtom i länet, säger Carola Lestander, verksamhetschef på Hjältarnas hus.

– Vi hoppas på en härlig höstdag med många besök. Vi bjuder på kaffe och lägger dessutom till produkter från vårt eget sortiment till loppisen. Det blir spännande att se vilken station som lyckas allra bäst på lördag, säger Erica Lundgren.

Läs mer om Hjältarnas hus: http://hjaltarnashus.se

Erica Lundgren
erica.lundgren@vasterbotten.ok.se

Förra året samlade OK Västerbotten in över 50 000 kronor till Hjältarnas hus med sin jätteloppis. På lördag, 1 september, är det dags igen: från kust till fjäll och från norr till söder går alla bemannade OKQ8-stationer i länet samman för att överträffa fjolårets summa. ​– Vi hoppas att så många västerbottningar som möjligt kommer och fyndar. Vi siktar på att dubblera fjolårets insamlade summa, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.

Erica Lundgren, vd, OK Västerbotten