Startar med 22 Facebooksändningar – går i mål med gratis kaffe för 100 000

OK Västerbotten siktar på att nå drömgränsen 100 000 medlemmar och utlovar gratis kaffe i tre månader för samtliga medlemmar om föreningen lyckas nå målet.

– Det är en kittlande utmaning, men vi tror att det är möjligt. Vi ser ett ökat intresse för organisationer som vår – med stort medlemsinflytande, en uttalad hållbarhetsambition och en vilja att ta ett stort lokalt ansvar, säger Erica Lundgren, vd OK Västerbotten.

OK Västerbotten lanserar kampanjen Tillsammans är bäst. Foto: Johan Gunséus

OK Västerbottens kampanj Tillsammans är bäst startar i morgon med 22 stycken simultana livesändningar på Facebook. Det är föreningens alla bemannade stationer, plus huvudkontoret, som sänder direkt via sina respektive Facebooksidor: från orter som Ånäset, Dorotea och Vilhelmina till städer som Skellefteå, Lycksele och Umeå. Samtliga livesändningar startar klockan 10.00.

– Det är ett sätt för oss att manifestera att vi är en förening som finns i hela länet och som arbetar för att underlätta livet i Västerbotten. Vi vill spela roll på respektive ort, men också som en av de krafter som binder samman länet: från kust till fjäll, förklarar Erica Lundgren.

Målet med satsningen är att generera 6 000 nya medlemmar till föreningen. Om OK Västerbotten når målet kommer varje medlem, gammal som ny, att kunna dricka gratis kaffe i tre månader på de bemannade stationerna i länet.

– Våra stationer är en naturlig samlingspunkt i de samhällen där vi finns. Våra kunder och medlemmar kommer inte bara för att tanka, utan också för att äta, handla och hämta ut paket. Det är en plats där folk kan träffas och dricka en kopp kaffe tillsammans, säger Erica Lundgren.

OK Västerbottens stationer säljer omkring 17 000 koppar varm dryck varje månad, där kaffe står för den absoluta majoriteten. Därför är just kaffet ett självklart sätt att fira 100 000 medlemmar – om föreningen nu når sitt mål.

– Det finns många förståsigpåare som dömer ut livet här, inte minst i vårt inland. Men vi vet bättre. Vi vet att Västerbotten fullkomligt kokar av kreativa idéer, kraft och framåtanda – och den vill vi vara en aktiv del av, förtydligar Erica Lundgren.

Under kampanjen kommer ett antal aktiviteter att arrangeras för att förstärka budskapet om gemenskap och värdet av att göra saker tillsammans. Bland annat arrangeras en loppis på OK Västerbottens 21 bemannade stationer, lördag den 7 oktober. Allt överskott går till Hjältarnas hus.

Läs mer om kampanjen och följ medlemsutvecklingen: www.okvasterbotten.se/tillsammans

OK Västerbotten är en lokal förening som bara finns i Västerbotten. Vi äger och driver 36 drivmedelsstationer i länet och vi finns till för att underlätta hållbart bilägande för våra kunder och medlemmar. Medlemmarna är våra ägare och de delar årligen på föreningens eventuella vinst. Läs mer: okvasterbotten.se

Det är en kittlande utmaning, men vi tror att det är möjligt. Vi ser ett ökat intresse för organisationer som vår – med stort medlemsinflytande, en uttalad hållbarhetsambition och en vilja att ta ett stort lokalt ansvar.