• Okta/

Okta och Yubico i samarbete för att kombinera hård- och mjukvarubaserad säkerhet

Alla Okta MFA- och Adaptive MFA-kunder erbjuds gratis YubiKey Starter Pack

Stockholm — 20 september, 2018Okta, Inc., den ledande oberoende leverantören av lösningar för säker hantering av identiteter, och SverigebaseradeYubico, den ledande leverantören av autentiseringsnycklar, har ingått ett partnerskap. Partnerskapet innebär bland annat att företagen erbjuder Yubicos startpaket, YubiKey Starter Pack , till alla Okta-kunder som använder Oktas lösning för multifaktorautentisering (MFA) eller Okta Adaptive MFA. Genom att erbjuda ett stabilt hårdvarubaserat skydd i form av YubiKey som en av de faktorer som Oktas MFA-lösningar erbjuder, ser Okta och Yubico till att skapa ett ytterligare säkerhetslager för individer, som på grund av sin roll i företaget, är särskilt attraktiva mål för IT-angrepp.

För att förebygga och minska risken att företagets information kommer I fel händer, vilket idag utgör 80% av dataintrången, implementerar företag allt oftare starkare mulitifaktorautentisering med Okta Adaptive MFA. Yubikeys är starka och hårdvarubaserade skydd i form av fysiska enheter, och erbjuder en ytterligare skyddsfaktor till Okta MFA. Eftersom IT-administratörer och medarbetare i ledande positioner har tillgång till en hel del inställningar och information, har Okta och Yubico samarbetat för att erbjuda kunder ett sätt att komma igång med ett gratis YubiKey Starter Pack med Okta MFA.

-       Idag är multifaktorautentisering ingen onödig lyx, utan ett måste, säger Frederic Kerrest, COO på och medgrundare av Okta. Alla användare är potentiella måltavlor och särskilt utsatta måltavlor på teknikavdelningen, så som IT-administratörer har tillgång till en del av den mest känsliga informationen som företaget har. Okta and Yubico ger företag ett större utbud av säkerhetslösningar och ser till att medarbetare får tillgång till just den data de behöver, när de behöver den.

Universal Second Factor (U2F) säkerhets-tokens, såsom YubiKey, ger sömlöst det starkaste skyddet mot phishing- och man-in-the-middle-attacker som finns. Den gemensamt brandade YubiKey Starter Pack omfattar två YubiKey-säkerhetsnycklar, vilka kan användas som den huvudsakliga autentiseringsmetoden eller som en backup-metod i kombination med Okta Verify.

-       Stark autentisering som förhindrar phishing är viktigt över hela företaget, och särskilt viktigt är det för administratörer som har tillgång till mer resurser än många andra, säger Stina Ehrensvärd, CEO och grundare på Yubico. Genom att förse dessa individer med YubiKeys i kombination med Okta MFA, kan vi förbättra säkerheten för Okta-kunder över hela världen ytterligare.

Företag som Verifone, vilka hjälper företag att omvandla vanliga transaktioner till nya och engagerande möjligheter för handlare och konsumenter i samband med de allra sista delarna av betalningsprocessen, använder redan Okta och Yubico som ett ytterligare skyddslager för sina användare.

-       Som marknadsledande inom vår bransch, ansvarar vi på Verifone för att kunder i sin tur ska lyckas på sina marknader oavsett hur och var de vill arbeta, och utan att de ska behöva oroa sig för säkerheten, säger David Belcher, Sr. Director of IT Enterprise Services, Verifone. Det är just det som gör att vi förlitar oss på Okta som leverantör av identitetslösningar som säkrar tillgången och minimerar säkerhetsriskerna. Tillsammans med Yubicos fysiska token-baserade lösning, maximerar vi säkerheten, vilket är inte minst viktigt för de individer som behöver tillgång till mer resurser än andra inom vår organisation.

Tillgänglighet

YubiKey Starter Pack är nu tillgängligt för Oktas MFA- och Adaptive MFA-kunder. För mer information se gärna: https://www.okta.com/partners/yubico/. För mer information om Yubicos och Oktas lösningar, se: yubico.com/works-with/okta.

About Okta

Okta is the leading independent provider of identity for the enterprise. The Okta Identity Cloud enables organizations to both secure and manage their extended enterprise, and transform their customers’ experiences. With over 5,500 pre-built integrations to applications and infrastructure providers, Okta customers can easily and securely adopt the technologies they need to fulfill their missions. Over 4,700 organizations, including 20th Century Fox, JetBlue, Nordstrom, Slack, Teach for America and Twilio trust Okta to securely connect their people and technology.

About Yubico

Yubico sets new global standards for simple and secure access to computers, mobile devices, servers, and internet accounts. The company’s core invention, the YubiKey, delivers strong hardware protection, with a simple touch, across any number of IT systems and online services. The YubiHSM, Yubico’s ultra-portable hardware security module, protects sensitive data stored in servers.

Yubico is a leading contributor to both the FIDO2 and FIDO Universal 2nd Factor open authentication standards, and the company’s technology is deployed and loved by 9 of the top 10 internet brands and by millions of users in 160 countries. Founded in 2007, Yubico is privately held, with offices in Sweden, UK, Germany, USA, Australia, and Singapore. For more information: www.yubico.com