Okta slutför förvärvet av Auth0

Okta slutför förvärvet av Auth0

Ledarna inom identitetshantering ger kunder större flexibilitet genom att kombinera utvecklings- och affärsexpertis

San Francisco, Kalifornien, USA, 4 maj, 2021: Okta, Inc. (NASDAQ:OKTA), den ledande oberoende leverantören av lösningar för säker hantering av identiteter, meddelar att uppköpet av Auth0 har slutförts. Tillsammans täcker Okta och Auth0 en mängs situationer med digital identitet i centrum så att kunder med bibehållen säkerhet kan använda vilken teknologi de vill. Den aktiebaserade transaktionen värderades till ca 6,5 miljarder USD och kommer att accelerera Oktas tillväxt på identitetsmarknaden som värderas till 80 miljarder USD.

Auth0 kommer att fungera som en separat affärsenhet inom Okta. Enheten leds av Eugenio Pace, CEO och medgrundare av Auth0, som rapporterar direkt till Todd McKinnon, CEO och medgrundare av Okta. Både Oktas och Auth0s plattformar kommer att stödas, investeras i och successivt integreras vilket accelererar utvecklingen och gör Okta Identity Cloud ännu mer lockande för alla typer av kunder.

“Identitet är en av de mest strategiska investeringarna som en organisation kan göra,” säger Todd McKinnon. ”En enhetlig identitetsplattform kan ligga till grund för förändringsarbetet av en hel en organisation genom smidig och säker åtkomst för både kunder och anställda. Okta och Auth0 har alltid haft samma vision och båda företagen sätter molnet och kunderna först. Med gemensamma krafter kommer vi ge våra kunder större valfrihet och flexibilitet vilket är mycket starkt drivande för värdeutvecklingen och påskyndar utvecklingsarbetet. Tillsammans kommer vi forma framtiden för identitetshanteringen på internet och få utvecklare att bygga med identitet som grund”.

"När Okta och Auth0 nu gör gemensam sak och sammanfogar dessa två exceptionella företag så är jag mer övertygad än någonsin om att vi kommer att svara upp mot vår gemensamma vision kring säker åtkomsthantering för alla", säger Eugenio Pace. "Fokus för Auth0 har alltid varit att möjliggöra för utvecklare att komma med innovativa lösningar och nu, när vi är vi är ett företag med delade värderingar och gemensamma resurser, kommer innovationstakten att öka ännu mer".

Oktas och Auth0s omfattande plattformar kompletterar varandra och löser alla utmaningar kring identitetshantering oavsett användare. Okta är en föregångare inom molnbaserad identitetshantering och erbjuder tillförlitlighet för företag av alla storlekar samt säkerhet av världsklass, samtidigt som man prioriterar kundframgångar för organisationer av alla storlekar. Auth0 byggdes av utvecklare för utvecklare. App-utvecklare runt om i världen vänder sig till Auth0 för dess flexibilitet, användarvänlighet, och omfattande dokumentation. Med kombinerad expertis som täcker utvecklare och företag kommer Okta och Auth0 att kunna erbjuda djupare och bredare identitetslösningar och kommer att bli ännu bättre lämpade att integrera snabbt i den moderna teknikstack som dagens utvecklare har.

“På Kiva är vår mission att expandera finansiell åtkomst för att hjälpa utsatta regioner runt om i världen att utvecklas. Identitet spelar en viktig roll för att förverkliga detta", säger Ken Leung, EVP of Engineering på Kiva. "Idag använder vi Auth0 för säker autentisering av Kivas partners och långivare, och vi använder Okta för anställdas identiteter. Detta ger våra team tillgång till nödvändig teknik för att på bästa sätt stöda de miljontals globala entreprenörerna i vårt nätverk. Vi förlitar oss på att både Okta och Auth0 kopplar oss samman med tekniken och är spända på att se hur de tillsammans kan utvecklas ".

“Vi har tillit till de som kan hjälpa oss att identifiera varandra i en digital värld”, säger Jay Bretzmann, Program Director for Cybersecurity Products på, IDC. “Okta och Auth0 levererar de molnbaserade och utvecklarvänliga verktyg som hjälper oss i med detta. De bygger de plattformar och den teknik som vi kommer att behöva för att ta nästa steg. Enkel, elegant och kundcentrerad”.

Finansiella utsikter

Nu när uppköpet av Auth0 är klart tänker Okta sammanställa en kombinerad finansiell prognos för verksamhetsåret 2022 i samband med att första kvartalsrapporten för Q1 2022 släpps den 26 maj, 2021. Okta kommer att arrangera ett videomöte på webben samma dag 14:00 Pacific time (23:00 CET) för att diskutera resultaten och de kombinerade finansiella utsikterna. Videomötet kommer att vara tillgängligt från webbplatsen för Oktas investerare på https://investor.okta.com. Pressmeddelandet kommer att vara tillgängligt från webbplatsen för Oktas investerare innan videomötet visas.

Rådgivare

Morgan Stanley & Co. LLC var finansiell rådgivare och Latham & Watkins LLP fungerade som juridisk rådgivare åt Okta. Qatalyst Partners fungerade som finansiell rådgivare och Perkins Coie LLP var juridisk rådgivare åt Auth0.

Försiktighet gällande prognoser

Detta pressmeddelande innehåller prognoser som avspeglar förväntningar, planer och möjligheter som innehåller uppgifter om förväntade fördelar till följd av denna transaktion, den förväntade accelerationen av Oktas tillväxt till följd av denna transaktion, effekten av Okta Identity Cloud, förväntade synergier till följd av transaktionen och expansion av Oktas kundbas. Dessa prognoser är baserade på nuvarande förväntningar och övertygelser som Oktas ledning har vid tiden för denna publicering, och de är behäftade med vissa risker och osäkerheter som skulle kunna medföra att faktiska resultat påtagligt avviker från det som beskrivs i prognosen. Detta innefattar,utan begränsning, risken för negativa och oberäkneliga makroekonomiska situationer, misslyckande att uppnå förväntade synergieffekter och drifteffektivitet mellan Okta och Auth0, förmågan för Okta och Auth0 att framgångsrikt integrera sina verksamheter, oförmåga att i tid utveckla och få marknadsacceptans för den kombinerade verksamheten, förlust av Auth0-kunder, förmågan att koordinera strategi och resurser mellan Okta och Auth0 samt förmågan hos Okta och Auth0 att behålla och motivera nyckelpersoner i Auth0. Ytterligare faktorer som skulle kunna göra att faktiska resultat påtagligt skiljer sig från prognoserna redogörs för löpande i SEC-rapporternas Okta-filer samt i Oktas årsredovisning på blankett 10-K för verksamhetsåret som slutade den 31 januari, 2021. Alla prognoser i detta pressmeddelande har baserats på den information som var tillgängligt för Okta vid datumet för meddelandet och Okta avsvär sig all skyldighet att uppdatera några framåtsyftande uttalanden.

Om Okta

Okta är den ledande oberoende leverantören av identitetslösningar för stora företag. Okta Identity Cloud gör att organisationer säkert kan ansluta rätt personer med till rätt teknik och i rätt tid. Okta-kunder kan enkelt och säkert använda den bästa tekniken för sin verksamhet med över 7 000 färdiga integrationer till appar och leverantörer av infrastruktur. Över 10 000 organisationer såsom JetBlue, Nordstrom, Slack, T-Mobile, Takeda, Teach for America och Twilio använder Okta för att skydda identiteterna för sina anställda och kunder.

Om Auth0

Auth0 tillhandahåller en plattform för autentisering, auktorisering och säker åtkomst av appar, enheter och användare. Säkerhets- och app-team förlitar sig på Auth0s enkelhet, flexibilitet och expertis för att få identitet att fungera för alla. Varje månad skyddar Auth0 miljardtals inloggningar och skyddar identiteter så att innovatörer kan uppfinna och globala storföretag kan ge sina kunder runt om i världen tillförlitliga, förstklassiga digitala upplevelser.