FD. UTRIKESMINISTER LENA HJELM-WALLÉN TRÄFFAR DEMOKRATIRÖRELSEN I EGYPTEN

Från den 12-15 januari befinner sig fd. utrikesminister Lena Hjelm-Wallén tillsammans med Folkpartiets förra partiledare Lars Leijonborg i Egypten. Resan sker inom ramen för flerpartiprojektet Sweden-Egypt Democracy Project, och syftar till stötta demokratiska partier i landet.

De tio största partierna representerade i det Egyptiska parlamentet ingår i projektet som pågått sedan 2014. Projektet går ut på att stärka politiska partier och därmed demokratin i landet, ett steg i den riktningen har varit att erbjuda utbildningsprogram för politiskt aktiva partimedlemmar.

Utbildningarna har främst handlat om partiorganisering och att stötta ungdoms- och kvinnoorganisationerna inom partierna. Stor vikt har också lagts på att stödja utbyte av erfarenheter mellan politiskt aktiva i Sverige och Egypten. Innan resan har därför två studiebesök genomförts för att ge utbildningsdeltagarna möjlighet att besöka Sverige. Under både EU- och riksdagsvalet har ungdoms- och kvinnodelegationer följt valrörelsen i Sverige och tagit del av SSU:s, S-studenters, S-kvinnors, Liberala kvinnors och Liberala studenters valarbeten.

Inom ramen för projektet har också rundabordssamtal och avstämningar med högnivå politiker i respektive parti genomförts och det är av denna anledning som nu Lena Hjelm-Wallén och Lars Leijonborg reser till Kairo. Under veckan kommer exempelvis Lena Hjelm-Wallén att träffa Mohamed Abulghar som är partiordförande för det socialdemokratiska partiet ESDP (Egyptian social democratic party). Under de möten som görs under veckan så hoppas vi kunna stärka stödet för projektet och samtidigt ge de som går utbildningen på plats i Egypten erfarenhet av att träffa och utbyta erfarenheter med svenska politiker.

Kontakta pressansvarig för intervjuer med Lena Hjelm-Wallén.

Möjlighet till bakgrundsfrågor om projektet finns också i och med att Palmecentrets projektansvarige Helin Sahin deltar vid resan.

Taggar: