Ny bok om globaliseringen från LO, ABF och Palmecentret

På S-kongressen i april i Göteborg lanserar LO, ABF och Palmecentret boken Global Respekt. Den handlar om globaliseringen och dess konsekvenser. Boken behandlar bland annat finanskrisen, migantarbetare, politisk extremism samt mänskliga rättigheter i arbetslivet.

Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO, Helén Pettersson, ordförande ABF och Jens Orback, Palmecentrets generalsekreterare skriver i förordet:

- Svaret på globaliseringen kan aldrig vara isolering. Tvärtom måste det vara gemensam, global organisering. Politisk, facklig och social organisering människor emellan. Med syfte att stå upp för alla människors lika värde och rätt – överallt. För att klara det krävs kunskap. Om vi vill påverka vår omvärld måste vi förstå den. För kunskap är makt.

Detta är en nyutgåva av Global Respekt som kom ut första gången 2004. Sedan dess har den sålts slut ett par gånger. Den nya utgåvan är bearbetad och uppdaterad och innehåller flera nya avsnitt och kapitel.

Boklansering!
Boken lanseras vid ett lunchseminarium på S-kongressen. Medverkar gör Karl-Petter Thorwaldsson, Helén Pettersson, Palmecentrets ordförande Lena Hjelm-Wallén, samt författarna Anna-Lena Lodenius och Mats Wingborg.
Tid: Torsdag 4 april kl. 12.00-13.00
Plats: G4, Svenska Mässan, Göteborg
Varmt välkommen! Alla som kommer får en bok.

Kontakt angående boken Global Respekt
Annika Torstensson
070- 309 57 94
annika.torstensson@palmecenter.se