Palmecentret och Socialdemokraterna startar insamling till stöd för fängslade i Turkiet

Olof Palmes internationella center och Socialdemokraterna tar initiativ till en insamling till stöd för fängslade turkiska och kurdiska politiker och deras anhöriga. Insamlingen startar på Socialdemokraternas kongress i Göteborg, som inleds på lördag den 8 april.

I Turkiet fängslas parlamentariker, borgmästare och partimedlemmar från det socialdemokratiska Folkets demokratiska parti (HDP). Ordförande i HDP, Selahattin Demirtas, är en av de fängslade. Av HDPs borgmästare befinner sig 88 i fängelse. För närvarande pågår en hungerstrejk bland ett sjuttiotal HDP-fångar.

Läget i Turkiet blir bara värre och värre och många fängslas på godtyckliga och lösa grunder. Det krävs tydliga reaktioner från omvärlden. Därför drar vi nu igång en insamling av pengar som ska användas för att betala rättegångskostnader och ge ekonomiskt stöd till anhöriga som drabbats när familjeförsörjare sitter fängslade, säger Anna Sundström, generalsekreterare på Palmecentret.

Det är inte bara partimedlemmar som fängslas. Flera personer i organisationer som Palmecentret samarbetar med eller har samarbetat med har spärrats in.

Människorättsadvokaten Eren Keskin och aktivisten Raci Bilici, båda ordföranden i organisationer som samarbetar med Palmecentret, har pågående åtal mot sig. Åklagaren begär långa fängelsestraff för båda. Anklagelserna är ”medlemskap i en terroristorganisation” och försök att ”bryta upp statens sammanhållning och nationella territoriella integritet”.

Den kurdiske författaren och advokaten Muharrem Erbey dömdes i slutet av mars till sex års fängelse. Han anklagas bland annat för att ha förolämpat den turkiska staten genom att medverka vid ett seminarium i Sveriges riksdag. Muharrem Erbey var tidigare ordförande för Palmecentrets samarbetsorganisation Human Rights Association, i Diyarbakir. Han tilldelades 2014 svenska PEN:s Tucholskypris.

Vi kräver att domen upphävs omedelbart och att dessa grundlösa och godtyckliga åtal läggs ner, säger Anna Sundström.

Ett annat  fall gäller Naside Buluttekin Can, som är vice borgmästare i kommunen Sur i Diyarbakir. Hon greps för bara några dagar sedan, oklart varför. Hon var tidigare ordförande i den lokala organisationen Astrid Lindgrens barnbibliotek som haft samarbete med Kurdiska kulturstiftelsen i Stockholm, ett projekt genomfört med stöd från Palmecentret.

072-526 15 96

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 27 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 200 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se