ROSA BAND FRÅN OLOFSFORS HAR GETT EN HALV MILJON TILL CANCERFORSKNING

Report this content

I november ropade Jonas Skyttmo hem rosa band från Olofsfors på en auktion till förmån för cancerforskning. Nu är de monterade och redo att göra entré i skogen.
– De är väldigt rosa, säger han med ett efterföljande skratt.

Olofsfors har sedan sju år tillbaka auktionerat ut rosafärgade skogsband i samband med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Sammanlagt har auktionerna inbringat drygt en halv miljon kronor, som oavkortat gått till cancerforskning.
– Det var en av våra säljare som kom på idén från första början. Vi säljer ju band så kopplingen är klockren. Företagsledningen gillade omedelbart idén och bestämde att vi skulle stötta forskningen kring bröstcancer. Auktionen har blivit riktigt populär med åren, säger Kjell-Erik Åström, regionchef för band i Sverige.
Den senaste auktionen hölls i november när SMF Skogsentreprenörerna hade årsstämma. Det var då som Jonas Skyttmo, grundare och ägare till Skyttmos Skogsentreprenad i Östersund, ropade hem bandparet.
– Det går bra för vårt företag och när det då dyker upp en möjlighet att göra en god gärning, tycker jag nästan att det är ens skyldighet att göra det, säger han.

De rosa banden från Olofsfors levererades till Skyttmos Skogsentreprenad i april och i början av maj monterades de på företagets nya Komatsu. För att banden ska matcha riktigt snyggt med varandra fick Jonas även det andra paret målat i rosa.
– Olofsfors har bra band med hög kvalitet. Det är därför som jag använder dem och har gjort så i många, många år. Jag har nog köpt 100 ton band av Olofsfors, säger han.
Jonas Skyttmo startade företaget 1986 och har verksamhet inom slutavverkning, gallring och markberedning. Det som började med en skördare och en skotare har i dag vuxit till åtta större maskiner och 15 anställda.
– För att vara i den här branschen går det bra för oss. Vi omsätter 20–21 miljoner, vilket är i det övre mellanskiktet. I Jämtland är vi en av de större aktörerna, säger han.

Daniel Domeij
Marknadschef Skog, Olofsfors