Plogg med Olsson & Co i Tyresö – 1,3 ton skräp samlades in på en timme

Report this content

Plogg är 2018 års stora hållbarhetstrend, initierad av multisportaren Erik Ahlström. Plogga innebär att man joggar och plockar skräp samtidigt. Det handlar i grunden om att uppmärksamma allmänheten på allt skräp som finns i vår närmiljö och hur enkelt det är att göra skillnad.
Olsson & Co engagerade i fredags cirka 500 elever från Nybodaskolan i Tyresö att plogga tillsammans med Erik Ahlström.

– Det här är ett av många sociala projekt inom vårt hållbarhetsarbete som vi kallar för ”Tillsammans för en gladare värld”. Jag är oerhört stolt och glad över att vi kunde genomföra detta och se det engagemang som eleverna visade. Att vi dessutom lyckades slå vårt mål på ett ton skräp känns extra roligt. Vi vill upplysa barn och ungdomar om vad som händer när skräp slängs i naturen och göra dem till ambassadörer som kan föra kunskapen vidare till kompisar och föräldrar, säger Jan-Ove Rivelsrud på Olsson & Co.

Under dagen samlades runt 500 elever från Nybodaskolan i Tyresö för att samla skräp och träna i närmiljön. Allt började med en föreläsning av initiativtagaren av att plogga, Erik Ahlström, där han berättade om hur mycket skräp som varje dag slängs i vår natur och hur miljön, våra djurarter och hela ekosystemet påverkas av detta.
– Det är så inspirerande att prata och träna med ungdomar. Så snart de förstår så blir de oerhört engagerade och frågorna är många. Kunskap är nyckeln till att vi ska lyckas göra något åt det här och ungdomar är fenomenala på att ta in kunskap och förstå hur det hänger ihop. Dessutom är det ett perfekt sätt att komma ut och röra på sig och den fysiska aktiviteten är också en viktig del i ett hållbarare och mer välmående samhälle, säger Erik Ahlström.

Olsson & Co som arrangerar dagen vill understryka vikten av ett hållbart samhälle, och att få ungdomar att engagera sig i närmiljön är ett av de sätt som bolaget vill bidra med för en bättre och gladare värld.
– Att plogga är fantastiskt i sig, men grunden i det här projektet är att vi inte ska behöva plogga utan att skräpet aldrig slängs i naturen. Förståelsen för vad skräp innebär för vår planet är avgörande för framtiden, säger Jan-Ove Rivelsrud.

Foto: Christoffer Holmström, Tyresö Nyheter.

För mer information kontakta:
Jan-Ove Rivelsrud, Olsson & Co i Stockholm, tfn +46 (0)8-58 77 37 05, e-post jo@olssonoco.se
Bilder för fri publicering
Anders Ekhammar, tfn +46 (0)70 746 25 79, e-post anders.ekhammar@perspective.se
www.olssonoco.se

Med energi, engagemang och glädje samordnar Olsson & Co effektivt all företagsprofilering med fokus på produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial. Olsson & Co arbetar med att stärka sina kunders varumärken med produkter och tjänster av hög kvalitet. Bolaget har kontor i Göteborg, Stockholm, Linköping, Karlstad och Oslo. Olsson & Co startade sin verksamhet 2007 och sysselsätter idag 19 personer, och har en omsättning på 72 miljoner kronor (2016).

Taggar:

Citat

Det här är ett av många sociala projekt inom vårt hållbarhetsarbete som vi kallar för ”Tillsammans för en gladare värld”. Jag är oerhört stolt och glad över att vi kunde genomföra detta och se det engagemang som eleverna visade. Att vi dessutom lyckades slå vårt mål på ett ton skräp känns extra roligt. Vi vill upplysa barn och ungdomar om vad som händer när skräp slängs i naturen och göra dem till ambassadörer som kan föra kunskapen vidare till kompisar och föräldrar.
Jan-Ove Rivelsrud på Olsson & Co